Zelfmeetkiosk op SEH: veelgestelde vragen
Op deze pagina lees je de veelgestelde vragen over de zelfmeetkiosk op de Spoedeisende Hulp. Patiënten kunnen in deze ‘kiosk’ zelf hun eigen bloeddruk, saturatie, hartfrequentie en gewicht meten. Deze gegevens worden automatisch naar het elektronisch patiënten dossier (EPD) doorgestuurd. Dat scheelt tijd, zowel voor de medewerkers als voor de patiënt.
Is er door de zelfmeetkiosk minder persoonlijk contact tussen zorgverlener en patiënt?
De patiënt wordt, nadat hij of zij de metingen in de zelfmeetkiosk heeft gedaan, nog steeds gezien door een SEH-verpleegkundige. Dat verandert niet. Op dat moment kan de SEH-verpleegkundige zich volledig richten op jouw verhaal en klachten, zonder tegelijkertijd bijvoorbeeld de bloeddruk te hoeven meten. Bovendien worden patiënten sneller geholpen, omdat de metingen al door de patiënt zelf zijn uitgevoerd.
Bepalen jullie alleen met behulp van de zelfmeetkiosk hoe snel een patiënt geholpen moet worden?
Een inschatting van de urgentie wordt uiteraard niet alleen gebaseerd op de uitkomsten van de metingen in de zelfmeetkiosk. De patiënt meldt zich eerst aan bij de balie, waar al wordt gelet op hoe hij of zij eruitziet. Ook wordt er gekeken naar de aankomstklacht om te beoordelen of de patiënt eerder moet worden gezien dan normaal.
Wat als de patiënt een te hoge hartslag heeft door de ziekenhuissituatie, waardoor de meting niet klopt?
Wanneer de waarden afwijkend zijn, controleren we ze altijd opnieuw in de triagekamer. Als de patiënt al bekend is in het ziekenhuis, kunnen we ook de voorgeschiedenis inzien en nagaan of de afwijkende waarden al bij ons bekend zijn.