Behandelingen & onderzoeken

Wondlekkage na een knie- of heupoperatie - thuismonitoring

Uw zorgverlener in het ziekenhuis heeft u aangemeld voor de 'Thuismonitoring wondlekkage na een knie- of heupoperatie'. Dit betekent dat u via een app gegevens over uw gezondheid aan ons doorgeeft. Uw gegevens worden beoordeeld door het team Thuismonitoring.

U gebruikt hiervoor de app 'Thuismeten -Zorg op afstand'. Via de app beantwoordt u vragen en voert u meetgegevens in. 

  • U meet iedere ochtend uw lichaamstemperatuur. De temperatuur voert u in de Thuismeten-app.
  • U plakt dagelijks een nieuwe pleister op de wond. Als de nieuwe pleister dezelfde dag volledig verzadigd is met wondvocht, meldt u dit in de app, zodat het team Thuismonitoring contact met u kan opnemen. 

Installeren thuismonitoring-app

Volg de onderstaande stappen: 

  • U ontvangt een e-mail van Luscii (de leverancier van de Thuismeten-app) op het e-mailadres dat bij ons is geregistreerd. 
  • Als u de e-mail niet direct ziet. Kijk dan in uw spambox of de ongewenste e-mail inbox. 
  • In de mail staat een link. U klikt hierop.
  • Uw telefoon opent de appstore (als u een iPhone heeft) of playstore (als u een Android telefoon heeft, bijvoorbeeld een Samsung, Nokia, Huawai of OPPO). 
  • U downloadt de app 'Thuismeten - zorg op afstand' (Luscii Healthtech). 
  • U opent de app en u vult uw gebruikersnaam in. Dit moet het e-mailadres zijn waarop u ook de e-mail van Luscii heeft gekregen.
  • Als u uw gebruikersnaam heeft ingevuld, vult u een controlecode in. Deze code ontvangt u per e-mail. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u opnieuw uw e-mailadres invullen.

Vragen?

Voor technische vragen over de app kunt u terecht bij Luscii Support. U kunt uw vraag mailen naar support@luscii.com of bellen naar T 085 13 05 851.

My Mobility-app

U heeft voor de operatie toegang ook gekregen tot de My Mobillity-app. In deze app vindt u veel informatie over de operatie en het herstel hiervan. Het is de bedoeling dat u de Thuismeten-app en de My Mobility-app naast elkaar gebruikt. 

  • De My Mobility-app gebruikt u voor informatie en adviezen voor en na de operatie.  
  • De Thuismeten-app gebruikt u voor het invoeren van metingen of voor vragen over uw wondlekkage.

Metingen en vragenlijst

Met de Thuismeten-app:

  • Bekijkt u per dag welke acties voor u klaar staan. Deze volgt u dagelijks op. U vindt deze u onder het kopje 'Acties'.
  • Neemt u contact op met de zorgverlener als u vragen heeft of als uw klachten toenemen.
    • U laat weten wat uw vraag is en beschrijft wat eraan de hand is. U doet dit in het tekstveld onder het kopje 'Zelfzorg'.
    • Bij toename van klachten, zoals koorts voert u een extra meting in. U kunt een extra meting invoeren onder het kopje 'Zelfzorg'.
  • Vindt u informatie terug. 

In het ziekenhuis worden al uw ingevoerde gegevens regelmatig gecontroleerd. Let op! Dit gebeurt NIET DIRECT. Wij antwoorden zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 24 uur. Het kan dus zijn dat u even moet wachten op een reactie.  

Foto van de wond maken

Het kan zijn dat wij u vragen om een foto van de wond te maken als de wondlekkage blijft aanhouden. Deze foto gebruiken wij om te beoordelen hoe het gaat met de wond. 

Zo maakt u de foto: 

  • Haal de pleister van de wond af. 
  • Zorg voor voldoende licht.
  • Zorg dat de foto scherp is.
  • Neem voor de zekerheid meer dan één foto (U kunt de foto's ná het invoeren in de app weer verwijderen van uw telefoon)
  • Plak een schone pleister op de wond als u klaar bent. 

Uw temperatuur meten

Uw temperatuur meet u met een thermometer. Er zijn verschillende thermometers verkrijgbaar via de apotheek of drogist. Voor een goede meting gebruikt u een thermometer die de temperatuur via het oor of via de anus kan meten. Lees de gebruiksaanwijzing van uw thermometer goed door voordat u deze gebruikt.

Als u meer klachten krijgt

Bij toename van roodheid en/of zwelling rondom het operatiegebied, doet u het volgende:

  • Meet uw temperatuur en registreer deze in de app. Een extra meting kunt u toevoegen via het kopje 'Zelfzorg'
  • Maak een foto van de wond zonder pleister en voeg deze toe aan de app, via het kopje 'Zelfzorg'.
  • Zijn uw klachten zeer hevig en kunnen deze niet wachten tot morgen, bel ons dan direct (zie ‘Contact opnemen’).

Contact opnemen?

Dat kan op de volgende manieren:

  • Via een berichtje in de Thuismeten-app. Dat kan via de knop 'Zelfzorg'. Kies 'Contact met de zorgverlener'. U krijgt dan een berichtje van ons terug of u wordt door ons gebeld. Het streven is dat dit binnen 24 uur gebeurt.
  • Tussen 09.00 uur en 17.00 uur kunt u bellen naar team Thuismonitoring via T: 088 320 4360.
  • Buiten deze tijden belt u de Spoedeisende Hulp van het St. Antonius Ziekenhuis.

Vergoeding van uw zorg

Het beoordelen van uw gegevens via Thuismeten is onderdeel van uw zorg door het ziekenhuis. Hiervoor brengen wij kosten in rekening. Thuismeten wordt vergoed vanuit de basisverzekering, maar kan gevolgen hebben voor uw eigen risico. Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Gerelateerde informatie

Code THU 01-AD

Terug naar boven