St. Antonius Ziekenhuis onderzoekt en benut inzet kunstmatige intelligentie

AI

Botbreuken beoordelen, longfoto’s interpreteren: computers kunnen dat met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) vaak sneller en gedetailleerder dan mensen. Ook in het St. Antonius Ziekenhuis vindt AI haar weg. Kunstmatige intelligentie helpt om de zorg en allerlei processen te verbeteren.

De afgelopen jaren hebben we in het St. Antonius al een aantal succesvolle AI-projecten uitgevoerd. De kennis die we daarbij hebben opgedaan komt bij elkaar in het AI Expertisecentrum. Daar denken medewerkers van uiteenlopende disciplines mee over de inzet van kunstmatige intelligentie in het ziekenhuis.

Eind 2022 hebben ze een roadmap opgeleverd waarin beschreven staat wat er nodig is om AI naar een hoger niveau te tillen in het ziekenhuis. Het Expertisecentrum heeft daarin de  belangrijkste functies omschreven: het houden van overzicht en het geven van advies en ondersteuning.

Ondersteuning

Behalve het overzicht houden over, en richting en advies geven aan, specifieke AI-projecten, biedt het AI Expertisecentrum ook algemene ondersteuning. Dit bestaat uit het verzamelen en delen van kennis over AI in de zorg en het uitwerken van voorwaarden en beleid rondom datakwaliteit, ICT-architectuur en veilige en waardevolle implementatie en gebruik van AI.

Daarnaast beschikt het AI Expertisecentrum ook over kennis en instrumenten voor de uitvoer van AI-projecten. Dit betreft gerichte ondersteuning in de vorm van inhoudelijke ondersteuning vanuit het AI-team in de vorm van AI expertise voor projectaanpak en de ontwikkeling, validatie en opzetten van monitoring van AI-toepassingen en technische faciliteiten in de vorm van AI-server capaciteit voor de ontwikkeling van AI-algoritmen. Deze AI-projecten worden van een advies voorzien met als doel de kwaliteit van de projecten te verbeteren.

Tien projecten

AI opnamevoorspeller SEH

Op dit moment loopt een tiental AI-projecten in het St. Antonius. Enkele hebben betrekking op administratieve processen zoals spraakherkenning voor verslaglegging van gesprekken met bijvoorbeeld patiënten. Deze techniek kan artsen veel tijd besparen die zij aan direct contact met de patiënt kunnen besteden. Ook de administratieve afhandeling van zorgdeclaraties kan efficiënter met behulp van kunstmatige intelligentie. Sommige projecten doen we in samenwerking met Epic Vereniging NL.

Op medisch gebied lopen pilots waarbij AI artsen ondersteunt in het nauwkeurig analyseren van beeldmateriaal van bijvoorbeeld botbreuken, of longfoto's. Op de Spoed Eisende Hulp loopt een proef die voorspelt of patiënten naar huis kunnen of opgenomen moeten worden in het ziekenhuis. Daar ondersteunt de techniek de dokter die uiteindelijk moet beslissen. Een snellere beslissing bevordert de doorstroming op de SEH en beperkt de wachttijd voor andere patiënten.

Meer weten?