Veelgestelde vragen over slaapapneu-maskers (CPAP-apparaten)
Patiënten die gebruik maken van een slaapapneu-masker (CPAP-apparaat), hebben regelmatig vragen. Hieronder hebben we de meestgestelde vragen op een rij gezet.
Staat uw vraag er niet bij? Belt u dan met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300.
Heeft u specifieke problemen met het masker en/of het apparaat? Neem dan contact op met de firma van uw CPAP-apparaat:
- Mediq: T 030 282 11 85
- VitalAire: T 088 250 35 00
Materiaal (masker of apparaat)
Het CPAP-apparaat blaast teveel, daardoor krijg ik droge ogen. Wat kan ik daaraan doen?
Dit is lekkage van het masker. Neem contact op met de firma van uw CPAP-apparaat, zie contactgegevens bovenaan deze pagina.
Hoe lang moet ik het CPAP-masker op?
U dient het masker minimaal 4 uur tijdens het slapen op te zetten, gedurende 5 van de 7 nachten per week.
Hoe lang gaat de slang mee?
De slang gaat één tot anderhalf jaar mee. Wij vragen u zelf te bellen met de firma van uw CPAP-apparaat voor een nieuwe. U krijgt voor slijtage één keer per jaar een vergoeding. Is uw slang kapot gegaan door iets anders? Dan krijgt u hiervoor ook een vergoeding.
Hoe lang gaat het masker mee?
Het masker gaat één tot anderhalf jaar mee. Wij vragen u zelf te bellen voor een nieuwe met de firma van uw CPAP-apparaat. U krijgt voor slijtage één keer per jaar een vergoeding. Is uw slang kapot gegaan door iets anders? Dan krijgt u hiervoor ook een vergoeding.
Hoe vaak moet ik de filters vervangen?
U moet om de 3 maanden de filters vervangen. U belt hiervoor met de frima van uw CPAP-apparaat, zie contactgegevens bovenaan deze pagina. Tussendoor moet u de filters één keer per week uitspoelen en drogen aan de lucht. |
Wat voor water moet ik gebruiken?
U gebruikt water dat 10 minuten gekookt is en afgekoeld. U kunt ook water uit flessen gebruiken, dit hoeft niet gedemineraliseerd water te zijn. De waterbakjes kunnen in de afwasmachine.
Komt er zuurstof uit het CPAP-apparaat?
Nee, dit is geen zuurstof, maar omgevingslucht, die wordt gefilterd en onder druk wordt ingeblazen. Op deze manier wordt er een verhoogde luchtdruk in mond/keel opgebouwd.
Heeft de temperatuur in de slaapkamer effect op verandering van de Apneu Hypopneu Index (AHI)?
Nee, dit heeft geen effect.
Is raam open / dicht van invloed op werking CPAP-apparaat?
Als de kamertemperatuur te laag wordt, kan condensvorming optreden; zie ook "Mijn gezicht wordt nat" bij de vragen in het blok hieronder.
Ik ben (neus)verkouden en kan mijn masker niet verdragen. Wat nu?
Wij adviseren u een tijdelijk stop van het dragen van uw masker. Uw masker is een fysieke prikkel voor de slijmvliezen, hierdoor duurt uw herstel met masker langer. Draag het masker pas weer als uw verkoudheid over is.
Ik kan het masker niet de hele nacht ophouden. Wat nu?
Het streven is om het masker minimaal 4 uur tijdens de slaap op te hebben. In het begin is het vaak wennen, op termijn gaat het vaak beter. Blijft u moeite houden met het langer dragen? Neem dan contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Lichamelijke klachten
Ik blijf zo moe ondanks het gebruik van de CPAP.
Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Ik krijg het benauwd en kan het masker niet ophouden.
Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
De druk van het CPAP-apparaat is recent verhoogd / verlaagd en dit bevalt niet.
Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Wat kan de oorzaak zijn van een stijgende Apenue Hypopneu Index (AHI)?
Dit kan veroorzaakt worden door lekkage, verstopte neus, wijzigingen in medicatie, stress, lichaamshouding, alcoholgebruik, gewichtstoename of hart(gerelateerde) problemen. Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Ik heb zo'n opgeblazen gevoel, komt dat door het CPAP-apparaat?
Dat zou kunnen. Mogelijk is de druk te hoog. Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Ik snurk nog ondanks het gebruik van het CPAP-apparaat.
Mogelijk is de druk te laag. Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Ik ben afgevallen/aangekomen.
Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Ik kan niet uitademen tegen de druk.
Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde of de firma van uw CPAP-apparaat, om de instellingen aan te laten passen.
Ik krijg hoofdpijn. Kan dit door het CPAP-apparaat komen?
Dit kan door een te hoge druk komen of door problemen met uw neus- en/of voorhoofdholtes. Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Mijn gezicht wordt nat van de CPAP en/of er zit water in de CPAP-slang.
Dit is condensvorming. Dit komt door een koude kamer en/of koud weer. Zet de bevochtiger lager of uit en/of zet uw toestel lager dan het niveau van uw hoofdkussen, zodat condenswater terug kan lopen. Blijft het probleem bestaan, dan is een slanghoes een optie of op indicatie via de verpleegkundige een verwarmde slang. Neem hiervoor contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Ik heb last van een droge mond sinds ik het CPAP-apparaat gebruik.
Zet de bevochtiger hoger. Als dit niet helpt, neem dan contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Ik heb last van keel en oren, sinds ik het CPAP-apparaat gebruik.
Mogelijk is de druk te hoog. Neem contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Mijn neus gaat kapot, omdat het masker erop drukt.
Neem contact op met de firma van uw apparaat, zie de contactgegevens bovenaan deze pagina. Smeer totdat het probleem verholpen is een dun laagje vaseline op de drukplek op uw neus.
Op reis
Hoe werkt mijn CPAP-apparaat het in een camper, op een boot of in landen met andere stopcontacten?
In de USA gaat het omvormen van de stroom automatisch. Gaat u naar een ander land met afwijkende stopcontacten of verblijft u in een camper of boot waar u een accu gebruikt? Neem dan contact op met de firma van uw CPAP-apparaat voor een omvormer. Zie contactgegevens bovenaan deze pagina.
Moet je een verklaring hebben als je gaat vliegen en het CPAP-apparaat als handbagage mee wil nemen?
Een CPAP-apparaat is een geaccepteerd medisch hulpmiddel en mag als extra handbagage mee. Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen zijn CPAP-apparaten bekend, maar voor de zekerheid kunt u een douaneverklaring meenemen. Deze is verkrijgbaar in het Engels en moet ondertekend worden door uw arts. Neem hiervoor contact op met de poli Slaapgeneeskunde via T 088 - 320 4300. U kunt de verklaring bij ons ophalen of wij versturen deze per post naar u toe. Neem het CPAP-apparaat liever niet mee als ruimbagage, gezien de temperatuurverschillen en de manier waarop soms met deze bagage omgegaan wordt.
Overige vragen
Ik wil wat anders dan het CPAP-appraat. Kan dat?
Neem hiervoor contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Mag ik stoppen met medicatie?
Nee, overleg altijd eerst met uw huisarts.
Mijn partner heeft last van de koude lucht uit het CPAP-apparaat.
Mogelijk is een ander masker meer geschikt. Neem contact op met de firma van uw apparaat. Zie de contactgegevens bovenaan deze pagina.
Ik wil graag een verwarmde slang.
Neem hiervoor contact op met de poli Slaapgeneeskunde, T 088 - 320 4300, zodat wij u verder kunnen helpen.
Ik heb vragen naar aanleiding van berichtgeving in de media over Philips-apparaten.
Neem hiervoor altijd eerst contact op met de firma die uw Philips CPAP-apparaat geleverd heeft. Zie de contactgegevens bovenaan deze pagina.