Nieuwsoverzicht Prostaatkankercentrum

Veelbelovende resultaten met nieuwe technieken prostaatkankeroperatie

Urologen opereren met behulp van de Da Vinci robot
Uroloog opereert met behulp van de Da Vinci operatierobot

Sinds een aantal maanden past het Prostaatkankercentrum van het St. Antonius Ziekenhuis twee nieuwe technieken toe bij de operatie waarbij de prostaat wordt verwijderd (RALP). De eerste resultaten hiervan lijken veelbelovend: patiënten zijn sneller weer volledig continent (controle over het plassen) en ook de erecties komen sneller terug.

Een prostaatverwijdering wordt gedaan bij patiënten met prostaatkanker die zich beperkt tot in de prostaat. In het St. Antonius Ziekenhuis wordt zo’n operatie al sinds 2012 uitgevoerd met behulp van de Da Vinci operatierobot. Hiermee kan de uroloog heel nauwkeurig opereren, wat veel voordelen heeft voor zowel de patiënt als de uroloog. Zo is de kans op complicaties veel minder dan bij een operatie zonder robot.

Veelbelovende technieken

Sinds een aantal maanden gebruiken de urologen in het St. Antonius tijdens een prostaatverwijdering twee nieuwe operatietechnieken. Het gaat hierbij om een urinebuis-verlengende techniek en de zogenaamde ‘hood’ techniek, waarbij bindweefsel rond de prostaat intact gelaten wordt. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Sneller herstel van continentie en erecties

Uroloog Matthijs Scheltema: “De officiële resultaten van deze nieuwe technieken verwachten we pas over ongeveer een jaar, omdat we hier pas een aantal maanden mee werken. Ik zie echter nu al duidelijk dat de patiënten bij wie we de nieuwe technieken hebben toegepast veel sneller helemaal hersteld zijn. Door de operatie met de Da Vinci robot was de kans op complicaties, zoals incontinentie en erectiestoornissen, al veel kleiner dan bij een operatie zonder robot. Maar we zien nu dus ook dat de hersteltijd van met name de continentie na zo’n operatie door de nieuwe technieken veel korter is. Ik heb al veel tevreden patiënten op mijn spreekuur gehad, die positief verrast waren dat ze alweer zo snel ‘de oude’ waren.”

Meer over de urinebuis-verlengende techniek

Deze techniek wordt al langere tijd met veel succes bij de Zorggroep Twente in Almelo en in Duitsland toegepast en sinds begin dit jaar ook in het St. Antonius. De urinebuis wordt hierbij verlengd, in plaats van een deel hiervan weg te nemen zoals dit eerder gebeurde. De nieuwe techniek zorgt ervoor dat patiënten sneller weer volledig continent zijn.

Meer over de ‘hood’ techniek

Bij de ‘hood’ techniek laten de urologen het ‘hoedje’ (in het Engels ‘hood’)  van bindweefsel wat rond de prostaat zit intact tijdens de operatie. De techniek zorgt ervoor dat de erecties en continentie bij patiënten sneller herstellen. De ‘hood’ techniek komt uit New York en wordt nu dus ook in het St. Antonius bij een groot deel van de prostaatverwijderingen toegepast.

Lees ook het patiëntverhaal “Het is mij duizend procent meegevallen”. Luis Anaya onderging in februari j.l. een prostaatverwijdering en was mede dankzij toepassing van de twee nieuwe technieken tijdens zijn operatie weer heel snel hersteld.