Voorbereiding op uw afspraak
In het ziekenhuis, telefonisch of via beeldbellen
Het is belangrijk om u goed voor te bereiden op uw afspraak met uw zorgverlener. Een goede voorbereiding is voor u en voor ons belangrijk. Het kan u rust geven en helpen om de goede vragen te stellen en helpt ons om er samen met u voor te zorgen dat uw afspraak soepel gaat.
Tijdens een afspraak kan het zijn dat u veel informatie krijgt. Ook kan zo'n gesprek spanning en/of emoties met zich meebrengen. Hierdoor kunt u informatie missen of vragen vergeten te stellen. Een goede voorbereiding is dus belangrijk.
Belangrijke informatie
In uw afspraakbevestiging vindt u belangrijke informatie over uw afspraak. Lees deze informatie goed door voor uw afspraak en volg de instructies op (bijvoorbeeld over voorbereidende onderzoeken, zoals bloed prikken). Verder leest u hier ook op welke locatie u wordt verwacht. Let op, dit kan een andere locatie zijn dan u gewend bent.
Voorbereiding op uw gesprek
Zelf nadenken over wat voor zorg u wilt is belangrijk. Goede zorg begint met een goed gesprek tussen u en uw zorgverlener. Vertel wat u belangrijk vindt. Dan krijgt u zorg die bij u past.
Op de website begin een goed gesprek vindt u tips over hoe u zich goed kunt voorbereiden op het gesprek met uw zorgverlener.
Tips voor een goed gesprek, wat kunt u zelf doen?
Voor het gesprek
- Schrijf vragen over uw ziekte of klachten op
- Denk na over wat u belangrijk vindt in uw dagelijks leven
- Zoek betrouwbare informatie op op internet (bv op thuisarts.nl)
- Neem iemand mee naar het gesprek
Tijdens het gesprek
- Stel uw belangrijkste vragen als eerst en vertel de arts wat u belangrijk vindt en/of waar u zich zorgen over maakt.
- Stel deze 3 goede vragen.
- Maak aantekeningen van wat de arts vertelt. Zo kunt u dit thuis rustig nalezen. Of neem uw gesprek op, met uw mobiele telefoon bijvoorbeeld.
- Vraag gerust om uitleg van medische termen als dat nodig is.
Patiëntportaal Mijn Antonius
In het St. Antonius Ziekenhuis werken wij met Mijn Antonius, dit is ons beveiligde online patiëntportaal. U kunt hier afspraken maken en/of verzetten, uw medische gegevens inzien en vragen stellen aan uw zorgverlener. Uw persoonlijke portaal staat al voor u klaar, u hoeft het alleen nog te activeren. Zie hier hoe u dit doet. Via Mijn Antonius kunnen wij op een veilige manier online met u communiceren. Het is belangrijk om Mijn Antonius te activeren voor uw eerste afspraak met uw zorgverlener.
Wat neem ik mee of heb ik nodig?
- Geldig identiteitsbewijs. Het is belangrijk dat uw gegevens goed zijn geregistreerd en dat u bent gelegitimeerd:
- voor uw veiligheid (zodat wij zeker weten wie u bent),
- zodat wij altijd contact met u kunnen opnemen en
- om de rekening naar uw zorgverzekeraar te kunnen sturen. Als u zich niet heeft gelegitimeerd, dan bestaat de mogelijkheid dat u de kosten voor uw afspraak zelf moet betalen omdat de zorgverzekeraar de rekening dan kan afwijzen.
- Geldige zorgverzekeringspas.
- Verwijsbrief van uw (huis)arts. Als u geen verwijsbrief van uw arts heeft ontvangen, dan heeft uw arts deze digitaal naar ons verzonden.
- Actueel overzicht van uw medicijnen. U kunt dit zelf ophalen bij uw apotheek. U kunt hen ook toestemming geven om uw gegevens met ons te delen.
Wanneer komt u NIET naar het ziekenhuis?
In sommige gevallen zijn bij een polibezoek extra hygiënemaatregelen nodig. Als u een van de onderstaande vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, verzoeken wij u dit voor uw bezoek te melden bij de poli waar u een afspraak heeft:
- Bent u de afgelopen 6 maanden behandeld in een buitenlandse zorginstelling?
- Bent u de afgelopen 2 maanden opgenomen/behandeld in een Nederlandse zorginstelling?
- Werkt of woont u op een bedrijf met levende varkens, vleeskalveren of vleeskuikens?
- Heeft u in de afgelopen 2 maanden in een centrum voor asielzoekers gewoond?
- Bent u BRMO-positief?
- Bent u MRSA-positief?
- Bent u huisgenoot/partner/verzorger van een MRSA-positieve patiënt?