Nieuwsoverzicht Onderzoeksfonds

Met nieuwe longen de Mont Ventoux op

Sportieve actie als tegenprestatie

Ventoux met nieuwe longen

Twee jaar geleden kreeg Bennie Koerkamp twee nieuwe longen. Volgend jaar op 30 augustus hoopt hij op de fiets de Mont Ventoux te bedwingen. Hij daagde zijn behandelend arts Rob Schonwetter uit mee te gaan. ,,Daar kon ik natuurlijk geen nee op zeggen."

De Mont Ventoux is één van de bekendste bergen in het zuiden van Frankrijk. De weg naar de top van de reus van de Provence is ruim 20 kilometer lang, telt zo'n 2000 hoogtemeters en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van zo’n 11 procent. Hij wordt niet alleen door professionele wielrenners beklommen gedurende onder meer de Tour de France. Ook vele recreatieve wielrenners gaan de beproeving aan. Net als Bennie Koerkamp en dat doet hij niet alleen én ook niet voor zichzelf.

Ernstige vorm van Longfibrose
Eind 2019 kreeg Bennie een dubbele longontsteking. Iets wat kennelijk de drie jaar later in het ziekenhuis door Prof. dr. J.C. Grutters gediagnosticeerde ernstige vorm van longfibrose had aangewakkerd. Een lang jaar met 24 uur per dag zuurstof en steeds verdergaande verslechtering volgde. Tot het moment daar was dat hij kon worden geopereerd om een dubbele longtransplantatie te ondergaan. Iets wat overigens nog maar net op tijd was en bovendien gecompliceerd, maar uiteindelijk voorspoedig verliep.

Sportieve actie als tegenprestatie
Voor Bennie voelt het als een tweede kans die hij heeft gekregen en vanuit zijn dankbaarheid wil hij dolgraag iets terugdoen. Samen met zijn behandelend arts heeft hij het plan opgevat om op 30 augustus 2025 de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Ook zijn fysiotherapeut, zoon en schoonzoon fietsen dan mee. Doelgericht traint Bennie nu al om daarmee voorbereid te zijn en een mooi bedrag bij elkaar te gaan fietsen wat hij aan het St. Antonius Onderzoeksfonds zal doneren.

Doneren kan via https://www.antoniusziekenhuis.nl/onderzoeksfonds/doneren-aan-het-onderzoeksfonds