Corona heeft de zorg in St. Antonius blijvend veranderd
De coronacrisis zal de zorg blijvend veranderen. Daar is longarts Sanne Boerman van het St. Antonius Ziekenhuis van overtuigd. “Zorg zal steeds vaker op afstand plaatsvinden, waardoor het voor patiënten niet nodig is om voor elke afspraak naar het ziekenhuis te komen.“ Sinds vorige week draait Boerman weer afspraken op de poli. De meeste patiënten spreekt ze via de telefoon.
Als longarts behandelt Boerman patiënten met uiteenlopende longaandoeningen, zoals astma, COPD en longembolieën, maar ook patiënten die op de Spoedeisende Hulp binnenkomen met een klaplong of ernstige benauwdheidsklachten. Het coronavirus zorgde ervoor dat haar werkdagen er ineens heel anders uit kwamen te zien.
“Al snel kwamen we erachter dat er veel op ons af zou komen. Het ziekenhuis moest in recordtempo omgebouwd worden. De Spoedeisende Hulp en Intensive Care moesten ruimte maken voor coronapatiënten en er kwamen 6 corona-afdelingen, speciaal voor patiënten met corona of een verdenking daarop. Ook werden verpleegkundigen en artsen van andere afdelingen opgeroepen om zich in te zetten op de corona-afdelingen, Spoedeisende Hulp en Intensive Care. Zij moesten allemaal worden bijgeschoold.” Alles bij elkaar een behoorlijke klus, die Boerman samen met een aantal collega’s op zich nam.
Van de een op andere dag zag ze geen patiënten meer en stortte zich volledig op het klaarstomen van medewerkers, het opstellen van protocollen en het herinrichten van het ziekenhuis. Allemaal om ervoor te zorgen dat het ziekenhuis klaar was voor een toestroom van coronapatiënten. “Een spannende tijd, waarbij we niet precies wisten wat er op ons af zou komen. Maar de betrokkenheid van iedereen was zo mooi. Honderden collega’s waren bereid om anderen te ondersteunen. Heel bijzonder. We zijn er met zijn allen voor gegaan.”
Reguliere zorg
Inmiddels neemt het aantal coronabesmettingen zowel landelijk als in het St. Antonius af en komt er heel langzaam al wat ruimte voor bezinning. “Het was een ontzettend hectische periode, waarin we heel hard hebben gewerkt en ontzettend veel gevraagd hebben van iedereen. Gelukkig hadden we al snel het gevoel het onder controle te hebben en lukte het ook om telkens een stap vooruit te denken.”
Inmiddels komt er ook weer ruimte om de reguliere zorg geleidelijk op te starten. Sinds deze week ‘ziet’ Boerman weer een aantal reguliere patiënten. “Ik heb ze natuurlijk wel gemist”, glimlacht Boerman. “Ik spreek de meeste nu via de telefoon. Ze zijn gelukkig allemaal heel begripvol en vinden een video- of telefoonconsult een goed alternatief.”
E-health
Boerman verwacht dat het gebruik van e-health alleen maar zal toenemen in de toekomst. “De coronacrisis heeft ons laten zien dat het niet altijd nodig is om voor alle afspraken naar het ziekenhuis te komen. Voor onderzoeken en behandelingen natuurlijk wel, maar het doorgeven van uitslagen kan ook heel goed telefonisch of via video. Dit kost veel minder tijd; óók voor patiënten. Ook thuismonitoring is succesvol gebleken, waardoor opgenomen patiënten eerder naar huis kunnen en in de gaten worden gehouden door een app. ”
Volgens Boerman laat dit zien dat de coronacrisis ook veel heeft opgeleverd. “Het heeft ons anders laten kijken naar de zorg. We hebben bovendien samen innovatieve oplossingen bedacht, die de zorg blijvend zal veranderen. Ook is er meer waardering voor het zorgpersoneel; hopelijk is dat ook iets dat we meenemen naar de toekomst.”