St. Antonius verkleint afval en CO2-uitstoot met duurzame inkopen

OK-medewerkers op de OK

Het St. Antonius Ziekenhuis is druk bezig met verduurzaming. Achter de schermen worden ook veel stappen gezet. Zo ook bij de afdeling Inkoop, die bij het inkopen van producten duurzaamheid meeneemt als een van de criteria. Sinds kort zijn er twee nieuwe, duurzame producten op de operatiekamer: de operatiejas en het afdekmateriaal.

Operatiejassen

In het ziekenhuis worden veel operatiejassen gebruikt, jaarlijks zo’n 90.000. Deze jassen bieden bescherming tijdens een operatie, maar zorgen tegelijkertijd voor afval. Door over te stappen naar een ander soort jas is die hoeveelheid afval verminderd. Dennis van Vogelpoel, strategisch inkoper: “De nieuwe jassen van leverancier Mölnlycke zijn lichter, waardoor de hoeveelheid afval afneemt. Per jaar scheelt dit bijna 2000 kilo aan plastic afval.”

Afdekmateriaal

Ook in het afdekmateriaal dat wordt gebruikt om patiënten tijdens operaties af te dekken, heeft het St. Antonius een duurzame keuze gemaakt. Het ziekenhuis gebruikt sinds kort het ISCC-gecertificeerde afdekmateriaal. Met deze nieuwe variant verminderen we de jaarlijkse CO2-uitstoot van het afdekmateriaal dat we gebruiken met ruim 8000 kilo. Dit is een reductie van 27%.“Met deze nieuwe producten verkleint het St. Antonius de afvalberg, zorgen we voor minder CO2-uitstoot en besparen we in kosten,” aldus Dennis Vogelpoel.

Duurzaamheid

Als St. Antonius vinden we duurzaamheid erg belangrijk. Er zijn in ons ziekenhuis meerdere projecten en initiatieven die bijdragen aan het verminderen van afval en het terugdringen van onze CO2-uitstoot. Voorbeelden hiervan zijn de inzet van schoonmaakrobot SAM – die gebruik maakt van UVC-straling in plaats van chloor – , het heruitgeven van medicijnen en het beperken van narcosegassen op de operatiekamer.