Sneller in beweging met Rapid Recovery™
De orthopeden van het St. Antonius Ziekenhuis zijn deze maand gestart met Rapid Recovery. Dit houdt in dat patiënten na het krijgen van een knie- of heupprothese eerder starten met revalideren. Een paar uur na de operatie worden ze door de fysiotherapeut al uit bed geholpen om de eerste stappen met hun ‘nieuwe’ gewricht te zetten. “Hoe sneller een patiënt weer op de been is, hoe sneller hij of zij herstelt”, aldus Laurens Kaas, namens de maatschap Orthopedie in het St. Antonius.
Als een patiënt voorheen een nieuwe knie of heup kreeg, werd er vaak de volgende dag pas begonnen met fysiotherapie. Dat is zonde. Een dag na de operatie is de knie een stuk stijver. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat het beter is om op de dag van de operatie al in beweging te komen en te oefenen met lopen. Op basis hiervan hebben wij onze werkwijze aangepast.”
Bij Rapid Recovery hoort een andere ‘mindset’. “Patiënten die een nieuwe heup of knie krijgen, zijn niet ‘ziek’, maar ‘geopereerd’. “We willen dus ook voorkomen dat ze zich ziek of misselijk voelen en hebben daar de (pijn)medicatie op aangepast. We brengen bovendien niet standaard een infuus, wonddrain of blaaskatheter aan, want een patiënt moet zich vrij voelen om te bewegen. Bovendien vermindert dat de kans op complicaties.”
Het Orthopedieteam met twee van de eerste patiënten. Van links naar rechts: dr. Kaas en dr. Veen (beiden orthopedisch chirurg) meneer Wildschut uit IJsselstein, mevrouw Den Hollander uit Montfoort, Jeffrey van Schaik (verpleegkundige) en Sara Bollen (fysiotherapeut).
Zorg op maat
“Met Rapid Recovery stellen we het herstel van de patiënt centraal en bieden we zorg op maat.” Doordat een patiënt eerder start met bewegen, kan hij of zij soms eerder naar huis, waar hij of zij in de vertrouwde omgeving verder werkt aan het herstel. Als het herstel wat langzamer gaat, is daar ook ruimte voor."
Belangrijk onderdeel van Rapid Recovery is ook het verbeteren van het zorgproces. Zo hebben alle betrokken specialisten, fysiotherapeuten en medewerkers op de afdeling hun taken en werkwijze opnieuw op elkaar afgestemd om meer met elkaar samen te werken, resultaten te delen en de patiënten nog beter te begeleiden. Het uiteindelijke succes van deze kwaliteitsverbetering is uiteraard de tevredenheid van onze patiënten; daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.