Mission (Im)possible: toch niet zo onmogelijk

Plan dat zorg anders organiseert, levert veelbelovende resultaten op

mission impossible shirley westerhout
Shirley Westerhout werkt op de pilotafdeling. “Dankzij Mission (Im)possible werken we meer samen met naasten en patiënten, in plaats van dat we het hele zorgproces overnemen zodra iemand opgenomen wordt."

Bijna een jaar geleden ging het St. Antonius Ziekenhuis van start met een innovatief plan dat een onmogelijke opgave leek. Organiseer de zorg zo dat je met hetzelfde aantal verpleegkundigen dubbel zoveel patiënten kunt helpen terwijl werkplezier en kwaliteit van zorg verbetert. Twee verpleegafdelingen werken inmiddels volgens de beginselen van Mission (Im)possible en de resultaten zijn veelbelovend. Het gaat zelfs zo goed dat is besloten om het vanaf volgend jaar in te voeren op álle verpleegafdelingen van het ziekenhuis.

Steeds meer mensen doen een beroep op de zorg en dat neemt als gevolg van vergrijzing de komende jaren alleen maar toe. Tegelijkertijd hebben we te maken met een personeelstekort in de zorg. De oplossingsrichtingen van Mission (Im)possible moeten de zorg ook in de toekomst betaalbaar en toegankelijk houden. Het plan bestaat uit drie onderdelen: het meer betrekken van familie bij de zorg, een andere rolverdeling voor verpleegkundigen en een app, waar patiënten zelf allerlei gegevens over hun gezondheid invullen.

Op de twee verpleegafdelingen waar gestart is met Mission (Im)possible worden patiënten en naasten tijdens het opnamegesprek gevraagd of er soms lichte zorgtaken zijn die zij op zich willen nemen. Dit kan bijvoorbeeld het opmaken van het bed zijn, maar ook helpen bij het wassen en aankleden. Uit steekproeven die gedaan zijn op de afdeling blijkt dat alle patiënten van wie naasten lichte zorgtaken uitvoeren, dit als heel prettig ervaren.

Geen vaste bezoekuren meer

“Patiënten voelen zich meer thuis en naasten hebben het gevoel dat ze iets kunnen betekenen en meer betrokken worden bij de zorg. Als familie liever niet wil helpen, dan is dit natuurlijk geen enkel probleem. Dan doet de verpleegkundige het,” vertelt Gerbrecht van der Meulen, een van de projectleiders. Ook de bezoekuren zijn verruimd en op een van de pilotafdelingen is de artsenvisite voortaan aan het bed van de patiënt. “Naasten zijn meer en vaker aanwezig, wat patiënten een vertrouwd en veilig gevoel geeft.”

Sinds een paar maanden wordt er ook gewerkt met een app. Patiënten vullen hier zelf allerlei gegevens over hun gezondheid in, zoals wanneer zij naar het toilet zijn geweest. Ook geven zij pijnscores aan, hebben inzicht in onderzoeken en uitslagen en kunnen ook de verpleegkundige oproepen als dat nodig is. “De noodbel aan bed blijft, maar de app is een goede aanvulling. Patiënten kunnen in de app aangeven wat er precies aan de hand is. Dan weten we meteen hoeveel haast geboden is en of we onderweg nog iets mee moeten nemen.”

mission impossible shirley westerhout

Ook veel verpleegkundigen zijn enthousiast over de nieuwe werkwijze. De meesten ervaren het werk als minder zwaar als naasten ondersteunen bij lichte zorgtaken. “Dankzij Mission (Im)possible werken we meer samen met naasten en patiënten, in plaats van dat we het hele zorgproces overnemen zodra iemand in het ziekenhuis opgenomen wordt,” aldus verpleegkundige Shirley Westerhout. “Doordat naasten helpen bij lichte zorgtaken en patiënten zelf inzicht hebben in uitslagen en geplande onderzoeken, heb je als verpleegkundige meer tijd over. Die tijd kunnen we nu besteden aan psychosociale zorg verlenen en verpleegtechnische handelingen, waarvoor we ook opgeleid zijn.”

Toekomst

Vanwege de positieve ervaringen is besloten om vanaf volgend jaar Mission (Im)possible in te voeren op alle verpleegafdelingen van het ziekenhuis. Dat betekent dat álle naasten de mogelijkheid krijgen om te helpen bij (lichte) zorgtaken en álle opgenomen patiënten gebruik kunnen maken van het digitale portaal. “Een heel mooi vooruitzicht dat we nu in het hele ziekenhuis op deze manier gaan werken”, aldus Van der Meulen.

De nieuwe werkverdeling onder verpleegkundigen vraagt nog wel wat extra aandacht. Door de verschillende rollen, zoals verpleging en verzorging van patiënten, werken aan verbeterinitiatieven en opleiden te verdelen kan er met meer aandacht en focus gewerkt worden, maar ook rekeningen worden gehouden met persoonlijke voorkeuren en talenten, is het idee. “Deze oplossingsrichting gaan we de komende tijd verder met elkaar vorm geven. Mission (Im)possible is een plan dat we met elkaar als verpleegkundigen gemaakt hebben en ook geregeld bijsturen. We geloven echt in dit plan en gaan er stap voor stap mee aan de slag.”