Medische drone voorbeeld van innovatie in St. Antonius Nieuwegein

Medische drone Nieuwegein

Een prototype van een medische drone hangt sinds gisteren in de vide van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Deze drone is een voorbeeld van innovatieve projecten waar het ziekenhuis aan meewerkt. De ontwikkeling is een samenwerking tussen ziekenhuizen, laboratoria, de bloedbank, KPN en initiatiefnemer ANWB.

Innovatie is een van de pijlers van het St. Antonius. Met medische, technische en organisatorische aanpassingen proberen wij onze zorg voortdurend te verbeteren. Het ziekenhuis ondersteunt dat onder meer met financiële bijdragen uit het Innovatiefonds.

De medische drone kan bijvoorbeeld medische monsters, medicijnen of bloedproducten vervoeren tussen ziekenhuizen, laboratoria of bloedbank Sanquin. Binnenkort vliegt een medische drone als proef tussen de locaties Zwolle en Meppel, van het Isala Ziekenhuis. De ambitie van de samenwerkingspartners is om uiteindelijk een landelijk netwerk te ontwikkelen.

De drone heeft geen last van files of ander oponthoud. Ze vliegt de kortste afstand en kan daarmee veel tijdwinst opleveren. Patiënten kunnen daardoor sneller geholpen worden, of horen eerder hun laboratoriumuitslag.

Veiligheid

De drones worden aangestuurd vanuit een centrale locatie van de ANWB en zijn voorzien van diverse camera's en sensoren. Daarmee kunnen de piloten reageren op onverwachte situaties. De drones zijn uitgebreid getest qua veiligheid en afgestemd op regelgeving voor de luchtvaart.

De drones worden beheerd en aangestuurd door ANWB Medical Air Assistance (ANWB MAA). Dat  is het medische vliegbedrijf in Nederland dat al jaren in opdracht van vier traumacentra de traumahelikopters vliegt voor het vervoer van de Mobiele Medische Teams. Samen met onder andere zorgpartners Erasmus MC, Isala, Sanquin, Certe, Resultlab, St. Antonius, Accureon en UMCG en technische partners Avy, MovingDot, PostNL en KPN wordt er onderzocht hoe drones kunnen bijdragen aan het leveren van gezondheidszorg op de juiste plek en op de juiste tijd.