Let op: vanaf 19 juni spoedzorg voor kinderen in Utrecht

Geen spoedeisende hulp voor kinderen meer in Nieuwegein

Spoedzorg voor kinderen

Op woensdag 19 juni verhuist onze spoedzorg voor kinderen van Nieuwegein naar Utrecht. Daar openen we op die dag onze speciale Spoedeisende Hulp voor kinderen (Kinder-SEH).

Op dit moment is de spoedzorg voor kinderen in het St. Antonius verdeeld over drie plekken op 2 locaties: op de Spoedeisende Hulp in Nieuwegein, op de kinderafdeling in Nieuwegein en op de Spoedeisende Hulp in Utrecht. Hierdoor zijn kinderen, zorgverleners, kennis, ervaring en apparatuur erg verspreid. We brengen nu alles samen, zodat artsen en verpleegkundigen van de Spoedeisende Hulp nauwer samen kunnen werken met artsen en verpleegkundigen van Kindergeneeskunde.

Meer rust, minder pijnervaring

De aparte wachtkamer en behandelkamers zijn kindvriendelijk ingericht en kinderen worden beter afgeschermd van de acute zorg voor volwassenen. Hierdoor hebben zorgverleners meer aandacht voor het kind met als doel het kind rust te bieden en zo min mogelijk pijn te laten ervaren.

Wat betekent dit voor u?

Als uw kind spoedeisende hulp nodig heeft, neemt u altijd eerst contact op met de huisarts of de huisartsenspoedpost in uw eigen omgeving. Als de huisarts uw kind naar de Spoedeisende Hulp van het St. Antonius verwijst, ga dan naar onze locatie in Utrecht (Leidsche Rijn). Daar is (vanaf 19 juni 2024) alle vakkennis om kwalitatief goede zorg voor kinderen te geven. Voor poliklinische afspraken voor kinderen tot 18 jaar, kunt u nog steeds terecht op onze locaties in Nieuwegein, Utrecht en Woerden.

Zo handelt u als een kind spoedzorg nodig heeft

U belt:

• 112 bij een levensbedreigende situatie
  • de huisarts als het niet levensbedreigend is (of raadpleeg eerst Thuisarts.nl)
  • de huisartsenpost, bij niet-levensbedreigende spoedzorg in de avond, nacht of weekend

Meer informatie over onze spoedzorg voor kinderen in Utrecht, vind u hier: Nieuwe Spoedeisende Hulp voor kinderen in Utrecht | St. Antonius Ziekenhuis

Verhuiskaart spoedzorg kinderen

Nieuwe Kinder- en Jeugdafdeling in Utrecht

Ook de Kinder- en jeugdafdeling verhuist op 19 juni van Nieuwegein naar Utrecht.
Met deze opening gaat, na lange en zorgvuldige voorbereiding, ook de wens in vervulling om onze gezinsgerichte zorg, waarbij het gezin centraal staat nog verder uit te breiden en te verbeteren. Op de nieuwe Kinder- en jeugdafdeling krijgt elk kind een eigen kamer met voldoende ruimte om de rest van het gezin te ontvangen en te betrekken bij de zorg.

Meer informatie over onze nieuwe Kinder- en jeugdafdeling in Utrecht vind u hier:
Nieuwe Kinder- en jeugdafdeling op locatie Utrecht | St. Antonius Ziekenhuis

Pas in 2035 verhuizing andere zorg

Deze verhuizing van kindzorg staat los van de toekomstige verplaatsing van ziekenhuiszorg van Nieuwegein naar Utrecht. Dit is onderdeel van eerdere planvorming. Pas rond het jaar 2035 concentreert het St. Antonius andere ziekenhuisfuncties in Utrecht. Tot die tijd blijft de huidige zorg verdeeld over beide ziekenhuislocaties. Lees hierover ook dit bericht: St. Antonius kiest voor Utrecht als centrale locatie in de toekomst | St. Antonius Ziekenhuis