Kortere wachttijden door slimmer plannen en meer dagbehandeling
Wanneer je geopereerd moet worden of een behandeling nodig hebt, wil je dat dat zo snel mogelijk kan. Helaas kampen veel ziekenhuizen vooral sinds corona met lange wachttijden. Het St. Antonius slaagde erin om de wachtlijst in te korten. Hoe? Marjolein van Swinderen, afdelingshoofd Zorglogistiek legt het uit.
In het midden van de coronapandemie – in mei 2021 – stonden er 5230 patiënten op de wachtlijst. Nog nooit waren er zoveel patiënten die wachtten op een ingreep in ons ziekenhuis. Ter vergelijking: in januari 2020 – vlak voor corona – waren het er 2441. Op dit moment staat de teller op 2943 wachtenden. Een stuk minder dan tijdens corona, maar nog steeds een hoog getal.
“Zéker als je je beseft dat elk getal een persoon is die elke dag last ervaart van de aandoening waarvoor hij geholpen moet worden. Als ziekenhuis doen we er daarom alles aan om wachtende patiënten zo snel mogelijk te helpen”, aldus Marjolein van Swinderen, afdelingshoofd van de afdeling Zorglogistiek. Ze is met haar team verantwoordelijk voor het inplannen van operaties en zet zich in om wachttijden zo kort mogelijk te maken. “Gelukkig hebben we in relatief korte tijd de wachtlijst weten in te korten. Een prestatie waar we best trots op zijn en bovenal fijn voor patiënten.”
Sommige patiënten die op de wachtlijst stonden, zijn ergens anders geholpen of hebben om een andere reden van de ingreep afgezien. Voor een grote groep andere wachtende patiënten heeft het St. Antonius zelf oplossingen gevonden om hen zo snel mogelijk te helpen en de wachtlijst in te korten.
“Zo zijn we meer patiënten in dagbehandeling gaan opereren”, legt Van Swinderen uit. “Zij gaan dezelfde dag nog naar huis, waardoor er weer sneller een bed beschikbaar is voor de volgende patiënt. Voor sommige patiënten geldt zelfs dat zij voor en na hun operatie niet meer op een bed worden opgenomen, maar in een huiskamer-achtige omgeving met comfortabele stoelen en mogen vaak na een paar uur al naar huis.” Voor bepaalde ingrepen blijkt dat heel goed mogelijk, zoals bijvoorbeeld voor sommige borstoperaties, bepaalde knieoperaties, hand- en voetchirurgie en verschillende neusoperaties.
Efficiënter plannen
“Ook hebben we wachtende patiënten eerder kunnen helpen door efficiënter en verder vooruit te plannen. We hebben gekeken naar hoeveel bedden en operatiekamers er wanneer beschikbaar zijn en hebben dat beter op elkaar afgestemd.” Dat efficiënter plannen wordt gedaan door speciale opnameplanners. “Plannen is een vak”, aldus Van Swinderen. “Het team gebruikt steeds meer dashboards en data om te kunnen sturen op de planning. De planners hebben een belangrijke signaalfunctie. Bijvoorbeeld: hoe ziet de totale wachtlijst eruit, zijn er bepaalde artsen of specialismen waar de wachtlijst oploopt en zien we trends aankomen? Door hierop in te spelen proberen we de wachtlijst in te korten.”
Nog niet voor alle ingrepen in het St. Antonius is het gelukt om de wachtlijst te verkorten. Op dit moment is er nog een relatief lange wachtlijst voor behandelingen bij de specialismen KNO, Urologie en Oogheelkunde. Voor ingrepen bij Orthopedie, Plastische Chirurgie en Gynaecologie zijn patiënten inmiddels wel vrij snel aan de beurt.
Algemene en individuele wachttijd
Maar hoe wordt die wachttijd nu precies bepaald? “De wachttijd wordt heel simpel gezegd bepaald door het aantal patiënten dat wacht op een bepaalde ingreep”, aldus Van Swinderen. “Er zijn nog XX aantal wachtenden voor u dus.” Dat is de ‘algemene wachttijd’. Daarnaast zijn er nog andere factoren van belang.
“Wil een patiënt bijvoorbeeld door een bepaalde arts worden geopereerd of is er een voorkeur voor locatie Utrecht of Nieuwegein? Zijn er op de operatiekamer speciale instrumenten nodig of een speciaal bed? Gaat de patiënt of de arts nog met vakantie of zijn er wellicht meerdere artsen bij dezelfde operatie nodig? Dat zijn allemaal individuele zaken die ook van invloed zijn op hoe lang iemand moet wachten. En dat zorgt er dus voor dat de algemene wachttijd vaak verschilt van de individuele wachttijd die voor een patiënt geldt.”
Informatie
Een overzicht van de algemene wachttijd per specialisme is te vinden op onze website. Vindt u dat u te lang op een ingreep moet wachten, dan kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Samen met u gaat de zorgverzekeraar dan op zoek naar een ander ziekenhuis of kliniek, waar u eerder terecht kunt.