Het groene verhaal van Jessica Burggraaff

Op het werk heb je meer impact

Jessica Burggraaf
Jessica Burggraaff

Duurzaam werken leeft onder medewerkers van het St. Antonius Ziekenhuis. Velen zijn bezig met verduurzaming en werken zo aan de duurzaamheidsdoelen voor een groen St. Antonius. In deze interviewserie gaan we met die medewerkers in gesprek. Dit keer bespreken we het groene verhaal van neuroloog Jessica Burggraaff. Hoe is zij zich met duurzaamheid bezig gaan houden? Wat heeft ze al bereikt? En wat wil ze meegeven aan collega’s?

Jessica werkt sinds 2023 als neuroloog in het St. Antonius. Haar groene reis begon al eerder. “Ik was er privé al veel mee bezig, maar had eerst de link met werk nog niet gelegd. Totdat ik heel vaak langs een poster van Milieudefensie fietste waarop stond 'Wat voor veranderaar ben jij?' Toen wist ik dat ik het groter moest aanpakken. Op de werkvloer kun je toch de meeste impact maken.”

Jessica werkte toen in het Amsterdam UMC en hielp daar bij het schrijven van het ziekenhuisbrede meerjarenbeleidsplan duurzaamheid en de oprichting van het Green Team neurologie en neurochirurgie. Daarna zette ze zich ook in voor duurzaamheid in het Spaarne Gasthuis. In ons ziekenhuis is Jessica onderdeel van het programmateam Duurzaam Antonius en lid van het Green Team Neurologie-KNF. Daarnaast is Jessica een van de oprichters van De Groene Neuroloog, het landelijke netwerk voor Green Teams Neurologie.

Duurzaamheid op de agenda

Duurzaamheid agenderen helpt. Jessica vertelt: “Een manier waarop ik aandacht probeer te vragen, is door altijd iets over duurzaamheid mee te nemen in de presentaties die ik geef. Dus ook in een presentatie over MS maak ik altijd een link met duurzaamheid.”

“We hebben in de maatschap Neurologie inmiddels een aantal afspraken gemaakt. Tijdens onderwijs en vergaderingen is er nu alleen vegetarisch eten. En we hebben de afspraak gemaakt dat we voor congressen niet vliegen als het binnen een afstand van 700 kilometer ligt.”

“We zijn ook aan het kijken of we voor een groot internationaal MS-congres de volgende keer een Nederlandse hub kunnen organiseren. Dan kunnen collega’s elkaar nog steeds ontmoeten en naar presentaties luisteren, zonder een verre vliegreis te hoeven maken.”

De barricades op

Als tip wil Jessica meegeven dat we allemaal ons steentje kunnen bijdragen. “Mensen denken soms dat ze geen invloed hebben, maar je kunt meer veranderen dan je denkt. Verwonder je over dingen, schenk er tijd en aandacht aan en ga de barricades op”.

Meer over duurzaamheid

Als ziekenhuis vinden we duurzaamheid belangrijk. Het is opgenomen in onze nieuwe meerjarenstrategie. We dragen graag ons steentje bij aan milieubewuste bedrijfsvoering en een beter milieu. Vanuit het programma Duurzaam Antonius coördineren en monitoren we bestaande en nieuwe duurzaamheidsinitiatieven en ondersteunen we de opstart van nieuwe projecten.​