Betere samenwerking tussen ambulance en SEH dankzij digitale gegevensuitwisseling
Digitaal gegevens uitwisselen tussen de ambulance van de RAVU en de Spoedeisende Hulp (SEH) verbetert de samenwerking. Al tijdens het transport van de patiënt ontvangt de SEH digitaal belangrijke informatie van de ambulance, zoals aankomsttijden en patiëntinformatie. Hierdoor kunnen zorgverleners zich beter voorbereiden en het scheelt administratie. Ook maakt deze ontwikkeling het mogelijk dat in de toekomst ambulances weer sneller beschikbaar zijn.
Voorheen kreeg de SEH mondeling informatie over de patiënt bij aankomst van de ambulance. Nu krijgen de zorgverleners van de SEH al voor aankomst informatie, zoals de hartslag, de ademhaling en hoe het gaat met de patiënt tijdens de rit. Ook zien ze op welk tijdstip de ambulance zal aankomen.
Krista den Hartog, afdelingshoofd Spoedeisende Hulp: "Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om in de toekomst sneller en efficiënter samen te werken, zodat we de zorg voor onze patiënten nog verder kunnen verbeteren. Ook kunnen ambulances weer sneller beschikbaar zijn voor nieuwe noodoproepen."
Regionale samenwerking
Dit is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen RAVU, St. Antonius Ziekenhuis, UMC Utrecht, Diakonessenhuis, RSO Trijn en Netwerk Acute Zorg Midden-Nederland. Sinds 11 november maken het St. Antonius Ziekenhuis en het UMC Utrecht gebruik van deze nieuwe werkwijze. Het Diakonessenhuis startte op 1 oktober.
“Met deze werkwijze zetten we een belangrijke stap in gegevensuitwisseling voor veilige en efficiënte acute zorg,” vertelt Den Hartog. “We zijn trots op deze vooruitgang en op de samenwerking in de regio.” Met deze innovatie blijft de regio Midden-Nederland werken aan een toekomstbestendige acute zorg voor iedereen.