AI ondersteunt steeds meer dokters, maar die houden wel het laatste woord

AI expertisecentrum
Rogier Plas (projectleider), Tessa de Grunt (business Intelligence), Jan Willem Wirds (anesthesioloog) en Jan Habraken (KFI) van het expertisecentrum artificial intelligence.

Botbreuken beoordelen, longfoto’s interpreteren: computers kunnen dat met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) vaak sneller en gedetailleerder dan mensen. Ook in het St. Antonius Ziekenhuis vindt AI haar weg. Toch zullen artsen altijd de eindverantwoordelijkheid houden, zegt radioloog Joeri Assink.

In het ziekenhuis draait intussen een tiental projecten, sommigen als proef, anderen al permanent. Een deel draagt direct bij aan verbetering van zorg en behandeling van patiënten en aan efficiënter werken. Uiteindelijk komt ook dat ten goede aan de patiënt en de samenleving als geheel, zeker in een tijd waarin het ziekenhuis meer patiënten moet behandelen zonder extra personeel. Een expertisecentrum AI coördineert onderzoeken, pilots en andere projecten over kunstmatige intelligentie.

Knobbels of tumoren

Een voorbeeld van de inzet van AI is de beoordeling van scans van de borstkas ter beoordeling van longknobbels of -kanker. De kunstmatige intelligentie is in staat de beelden gedetailleerd te analyseren en te vergelijken met eerder gemaakte scans. Het AI algoritme laat zien of en waar de knobbels of tumoren zitten en kan ook beoordelen of ze groeien. Patiënten hebben daar direct baat bij omdat een diagnose sneller tot stand komt. AI ondersteunt de radiologen in hun analyses met berekeningen die anders zeer tijdrovend zijn.

Eindoordeel

De regie en het eindoordeel blijven echter voorlopig wel bij de arts. Assink: ,,Ik kan mij niet voorstellen dat wij tegen een patiënt zeggen dat AI de beelden heeft bekeken en daarmee het beleid bepaalt en verantwoordelijkheid op zich zal nemen. Het zal vooral ondersteunend zijn. Het is wel zo dat we juist meer tijd en aandacht kunnen geven aan de patiënt doordat AI ons potentieel veel werk uit handen neemt. Voorlopig bezorgt het ons overigens ook nog wel even ‘extra werk’ om het goed draaiend te krijgen.” Assink vindt dat geen probleem. ,,AI is er en gaat nooit meer weg en zal op allerlei vlakken geïntegreerd worden. Het gaat erom dat op een slimme verstandige manier te doen”.

No-shows

De toepassingen van AI zijn talrijk, naast de beoordeling van beelden of andere patiëntgegevens die direct bijdragen aan behandeling zijn er ook die bijdragen in de verkorting van wachttijden of geld besparen. Eerder dit jaar nam het St. Antonius een succesvolle proef door aan de hand van een algoritme te voorspellen welke patiënten mogelijk niet op hun afspraak in het ziekenhuis verschijnen. Omdat het onmogelijk is alle patiënten persoonlijk te hetrinneren selecteerde een computer met behulp van kunstmatige intelligentie de patiënten met een grotere kans dat zij niet op hun afspraak zouden verschijnen. Veel patiënten stelden de herinnering op prijs en het aantal no-shows daalde. Het scheelde niet alleen kostbare onbenutte uren van artsen en verpleegkundigen, maar schiep ook ruimte voor andere patiënten.

Opnamevoorspeller

AI opnamevoorspeller SEH

Begin september startte een proef met de opnamevoorspeller op basis van AI op de spoedeisende hulp. Daar analyseert de computer elke vijf minuten de toestand van patiënten. Ze voegt daar binnenkomende uitslagen van bijvoorbeeld bloedonderzoek direct toe en berekent hoe groot de kans is dat de patiënt snel weer naar huis kan of moet worden opgenomen. Is de kans op opname groot, dan krijgt een verpleegafdeling alvast een seintje een bed gereed te maken. DE SEH-arts die op drukke tijden zijn aandacht over veel patiënten moet verdelen, hoeft dan alleen nog de finale beslissing te nemen. Dit draagt bij om patiënten eerder naar huis te kunnen laten gaan of sneller door te laten stromen naar de verpleegafdeling.

Gips of niet

Naar verwachting start eind dit jaar ook op de SEH een proef met AI om foto’s van botbreuken te analyseren. Dit systeem is inmiddels zo verfijnd dat het gedetailleerder haarscheurtjes in het bot kan zien dan de artsen zelf.  Ook hier geldt dat de arts het laatste woord heeft. Voor patiënten betekent het dat ze sneller weten waar ze aan toe zijn: gips of niet.

Expertisecentrum

Om alle projecten op het gebied van kunstmatige intelligentie te coördineren en te ondersteunen heeft het St. Antonius een AI-Expertisecentrum ingericht. Projectleider Rogier Plas: ,,AI is een technologie die op steeds meer plekken in het ziekenhuis wordt gebruikt. Het raakt alle afdelingen en wordt toegepast in zowel bestaande als nieuwe projecten. Daarom hebben we een groep mensen van verschillende afdelingen samengebracht. Deze groep noemen we het AI Expertisecentrum.
Het doel van het AI Expertisecentrum is om overzicht te houden over de verschillende AI-toepassingen in het ziekenhuis. We bundelen de kennis van verschillende afdelingen en projecten en geven advies over AI-vragen. Zo willen we zorgen dat we goed kunnen volgen hoe AI in ons ziekenhuis wordt gebruikt. Bovendien kunnen we lopende projecten ondersteunen en van elkaar leren.”