Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Frans Groenewegen

Frans Groenewegen

In de rubriek 'Het jasje van...' laten we verschillende medewerkers van ons ziekenhuis aan het woord. Dit keer is dat Frans Groenewegen, één van de zeven leden van de Cliëntenraad. De Cliëntenraad bestaat uit vrijwilligers die in het ziekenhuis opkomen voor de belangen van patiënten, hun naasten en de inwoners van de regio.

Welk jasje draag je?

“Ik draag het jasje van de Cliëntenraad, al is dat niet letterlijk zichtbaar. We hebben geen speciale herkenbare kleding, maar we zetten ons in voor onderwerpen die voor patiënten, hun naasten en inwoners van de regio belangrijk zijn.”

Hoe lang draag je het jasje al?

“In 2023 kwam ik bij de Cliëntenraad. Een mooie kans om mijn ervaring en passie voor de gezondheidszorg in te zetten. Na een loopbaan in de farmaceutische industrie en diagnostica, van marktonderzoeker bij een farmaceutisch bedrijf tot managing director bij bedrijven zoals LabAnywhere en FABPulous, besloot ik in 2019 met pensioen te gaan. Toch bleef ik altijd geïnteresseerd in de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg, zowel op medisch als op politiek vlak. 

Door de ziekte van mijn echtgenote bracht ik bovendien steeds meer tijd door in het ziekenhuis. Zo kwam ik in aanraking met de vacature voor lid van de Cliëntenraad bij het St. Antonius Ziekenhuis. Binnen twee dagen werd ik uitgenodigd voor een gesprek, en twee weken later maakte ik deel uit van de Cliëntenraad, een benoeming voor de duur van vier jaar. Sindsdien zet ik me met veel energie en betrokkenheid in voor het welzijn van patiënten, hun naasten en inwoners van de regio, en dat geeft mij enorm veel voldoening.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“De Cliëntenraad komt op voor de belangen van patiënten, hun naasten en inwoners van de regio. We geven gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur en het Medisch Specialistisch Bedrijf. Jaarlijks worden er ongeveer 18 voorgenomen besluiten aan ons voorgelegd, die we zorgvuldig beoordelen. Je kunt hierbij denken aan besluiten over voeding in het ziekenhuis, de aanschaf van nieuwe apparatuur of de ontwikkelingen op locaties in Woerden en Nieuwegein. Hierbij staat de patiënt altijd voorop. Zo houden we altijd de vinger aan de pols om te zorgen dat ontwikkelingen bijdragen aan de beste zorg voor patiënten.

Daarnaast onderhouden we ook contact met de Cliëntenraden van andere ziekenhuizen, binnen en buiten de regio Utrecht. Ook werken we samen met andere zorginstellingen om van elkaar te leren, zodat we onze rol zo goed mogelijk kunnen vervullen.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“De Cliëntenraad komt op voor de belangen van patiënten, hun naasten en inwoners van de regio. We geven gevraagd en ongevraagd advies over alles waar zij mee te maken krijgen in het ziekenhuis. Jaarlijks worden er ongeveer 18 voorgenomen besluiten aan ons voorgelegd, die we zorgvuldig beoordelen. Je kunt hierbij denken aan besluiten over voeding in het ziekenhuis, de aanschaf van nieuwe apparatuur of de ontwikkelingen op locaties in Woerden en Nieuwegein. Hierbij staat de patiënt altijd voorop. Zo houden we altijd de vinger aan de pols om te zorgen dat ontwikkelingen bijdragen aan de beste zorg voor patiënten.”

“Daarnaast onderhouden we ook contact met de Cliëntenraden van andere ziekenhuizen, binnen en buiten de regio Utrecht. Ook werken we samen met andere zorginstellingen om van elkaar te leren, zodat we onze rol zo goed mogelijk kunnen vervullen.

Mooiste momenten?

“De mooiste momenten voor mij zijn niet altijd één specifiek moment, maar eerder verschillende ervaringen die samen een positief gevoel geven. De 'Mission (Im)possible'-sessies, waarbij we samen met verpleegkundigen praten over hoe de zorg er in de ideale situatie uit zou moeten zien, zijn heel waardevol. Het is ook mooi om te merken dat het bestuur enthousiast is over de initiatieven van de Cliëntenraad.”

“Het geeft me voldoening wanneer we als Cliëntenraad echt iets bereiken, zoals een verbetering in de zorg. Wat me ook raakt, is de warme sfeer binnen de Cliëntenraad. Het gevoel dat we samen bijdragen aan de zorg voor patiënten, dat we daadwerkelijk de belangen van patiënten vertegenwoordigen, maakt het werk bijzonder.

Terug naar boven