Nieuwsoverzicht Maag-Darm-Lever (MDL)

Subsidie ZonMw voor snelle verwijdering galblaas

Teus Weijs

Galstenen verwijderd? Dan ook de galblaas eruit, liefst binnen drie dagen. Dat kan jaarlijks bij duizenden patiënten vervelende complicaties voorkomen. Toch wordt dit lang niet altijd gedaan. Chirurg Teus Weijs van het St. Antonius Ziekenhuis vindt dat daar verandering in moet komen. Hij kreeg bijna een kwart miljoen subsidie van ZonMw om dit de standaard procedure te laten worden in alle Nederlandse ziekenhuizen.

Eigenlijk is het gek dat de verwijdering van de galblaas na het weghalen van galstenen niet vanzelfsprekend is. Het staat namelijk al jaren in de landelijke richtlijn voor de behandeling van complexe galstenen. Toch wordt dit maar bij zo’n tien procent van de patiënten bij wie galstenen zijn verwijderd binnen drie dagen gedaan.

Eén op de tien Nederlanders krijgt galstenen. Dat zijn samengeklonterde, verharde bestanddelen van de gal. Gal is een afvalproduct van de lever en ook belangrijk voor de vertering van vetten in de darmen. Galstenen kunnen de galwegen verstoppen, de verbinding tussen de lever en de darmen. Die verstopping kan erge pijn en ontstekingen veroorzaken. Ieder jaar worden bij zo’n 9500 mensen in Nederland galstenen verwijderd. Dat gebeurt meestal met een endoscoop: een buis die via de mond wordt ingebracht. Het verwijderen van de galblaas gebeurt via een kleine operatie.

Complicaties

GE-chirurg Jamilla Boerma van het St. Antonius onderzocht de afgelopen jaren hoe het patiënten in heel Nederland verging na de verwijdering van galstenen. Bij een groot deel van hen traden complicaties op. Dat komt vaak doordat alleen de galstenen uit de galwegen verwijderd worden. Die veroorzaken ook de acute problemen. Maar galstenen die nog in de galblaas zitten zorgen daarna alsnog vaak voor complicaties. Het weghalen van de galblaas met eventueel resterende stenen voorkomt dat. Verreweg de meeste patiënten kunnen de galblaas goed missen, zegt Weijs.

Weijs ziet vooral mogelijkheden in het verbeteren van het zorgproces rond deze ingrepen in ziekenhuizen. Patiënten met galstenen worden doorgaans door een MDL-arts met endoscoop geholpen, terwijl voor het wegnemen van de galblaas een kleine operatie nodig is. Voor dat laatste zijn een chirurg, anesthesist en operatiekamer nodig. Dat is niet altijd op korte termijn te regelen, tenzij alle betrokkenen hier tevoren rekening mee houden. Het mooist zou zijn als galsteenverwijdering en het wegnemen van de galblaas tijdens één ingreep kunnen gebeuren, maar dat is vooral technisch voor veel ziekenhuizen een uitdaging, denkt Weijs.

Doelstelling

De subsidie die Weijs van ZonMw ontving is bedoeld om alle ziekenhuizen in Nederland die deze behandelingen uitvoeren bewust te maken van de winst die hierop te behalen valt. Het bespaart zo’n 2500 patiënten vervelende complicaties, de ziekenhuizen ruim 8000 ligdagen en de maatschappij enkele miljoenen aan acute operatiekosten. Weijs gaat daarom een projectteam samenstellen en met alle MDL-artsen en -chirurgen in Nederland hierover in gesprek. Vooraf en achteraf worden de resultaten gemeten. Weijs heeft als doel om  het aantal snelle galblaasverwijderingen van 10 procent nu te verhogen tot 85 procent over twee jaar.