De Kinder- en jeugdafdeling

Deze mensen werken op de Kinder- en jeugdafdeling

Op onze afdeling werken veel verschillende soorten mensen, die allemaal wat anders doen. Kijk hieronder maar eens wie je allemaal tegen kunt komen. Zie je dat ze soms verschillende kleren aan hebben?

Administratief medewerkster

Administratief medewerkster aan de telefoon

De administratief medewerkster zie je vaak als eerste als je op de Kinder- en jeugdafdeling komt. Ze zit achter de balie. Ze regelt van alles voor jou en je vader of moeder als je in het ziekenhuis ligt.  opname. Als je nog een keer terug moet komen bij de dokter, kijkt zij op welke dag dat kan.

De kinderarts

De kinderarts is een dokter die je beter wilt maken. Soms moet de dokter eerst kijken wat er met je aan de hand is. Dat heet een onderzoek. Daarna vertelt de dokter hoe je beter kunt worden en wat daarvoor nodig is. Als het beter met je gaat, vertelt de dokter wanneer je weer naar huis mag.

De kinderverpleegkundige

Groep verpleegkundigen bij de boom op de Kinderafdeling

Een kinderverpleegkundige zorgt de hele dag voor je in het ziekenhuis. Ze legt je uit wat er gebeurt en je kunt haar van alles vragen. Als je geopereerd wordt, brengt ze jou en je vader of moeder naar de operatieafdeling. Ze praat elke dag met de dokter over hoe het met je gaat.

De medisch pedagogisch zorgverlener

Lotje wordt geopereerd kindergeneeskunde

De medisch pedagogisch zorgverlener (wat een lang en moeilijk woord hè) is er om jou te helpen bij je bezoek aan het ziekenhuis. Als je een onderzoek krijgt of geopereerd moet worden, kan zij je uitleggen hoe dat gaat en afleiden met iets wat je leuk vindt. Ook denkt ze mee over wat jou zou kunnen helpen om het bezoek in het ziekenhuis zo fijn mogelijk voor jou en je papa en mama te laten verlopen. Ze zorgt er ook voor dat je iets leuks te doen hebt in het ziekenhuis. Je kunt met haar praten over alles wat je spannend, verdrietig of juist leuk vindt. Je herkent haar aan haar roze kleren.

Medewerker roomservice

Medewerker van de roomservice bij de kar

De medewerker roomservice brengt het eten en drinken rond. Je mag uit allerlei hapjes kiezen wat je lekker vindt. Ook zorgen ze ervoor dat de kamer schoon is en daar alles is wat je nodig hebt.

Diëtist

De diëtist denkt met je mee over wat je nodig hebt om weer beter te worden en te groeien door eten en drinken. Op het moment dat dit niet goed lukt, komt ze bij je langs om met jou en vader of moeder hierover te praten. Samen maken jullie een plan om ervoor te zorgen dat je alles eet en drinkt  wat je nodig hebt.

Fysiotherapeut

De fysiotherapeut weet alles van bewegen. Zij/hij kan bij je langs komen op de kamer of gaat met je oefenen in de gymzaal van het ziekenhuis als dat nodig is.

Logopedist

De logopedisten kunnen door de dokter gevraagd worden om mee te kijken wanneer je problemen hebt met het drinken of het eten. Wanneer dit lastig gaat en je via een sonde eten krijgt, denken ze hier over mee en helpen je bij het weer zelf goed te kunnen eten en drinken.

Kinder- en jeugdpsycholoog

Tweee kinderpsychologen bij poppenhuis

De kinder- en jeugdpsycholoog weet veel over wat je kan denken en voelen als je in het ziekenhuis bent. Deze psycholoog kan je helpen om je fijner te voelen door te praten of te spelen. Ze kunnen samen ontdekken waar je blij van wordt en hoe je je zo sterk mogelijk kan voelen. Ook kunnen ze je papa en mama helpen om zo goed mogelijk voor jou te zorgen. Soms komt de psycholoog praten of spelen als je in het ziekenhuis ligt.  Soms ga je naar de psycholoog als je alweer thuis bent.

Medisch maatschappelijk werker

De medisch maatschappelijk werker is er voor je vader en/of moeder, wanneer ze met iemand willen praten over dingen die ze misschien moeilijk vinden of waar ze zich zorgen over maken als jij in het ziekenhuis ligt. We zorgen dus niet alleen voor jou, maar ook voor jouw familie!

Medewerker bloedafname

Wanneer de dokter het nodig vindt om je bloed te onderzoeken, kan de medewerker van de poli bloedafname hiervoor komen. Zij/hij komt dan naar de afdeling om je hierbij te helpen.