Na uw opname, operatie of behandeling

Beweegadviezen: na uw opname, operatie of behandeling

Zo zorgt u voor een zo optimaal mogelijke conditie

Nadat u het ziekenhuis heeft verlaten, pakt u de dagelijkse activiteiten weer zelf op. U kunt eventueel in overleg met een fysiotherapeut een schema opstellen om uw conditie op te bouwen. Zo werkt u naar een zo optimaal mogelijke conditie.

Tips: opbouwen van uw conditie

• Bouw uw conditie na een ziekenhuisopname stap voor stap op.
  • U kunt aan uw conditie werken door bijvoorbeeld te wandelen of eventueel te fietsen.
  • Beweeg na uw opname vaker per dag een kort stukje in plaats van direct lang achter elkaar.
  • Verdeel uw energie over de dag.
  • Houd er rekening mee dat u nog niet op het niveau bent van voor de operatie of opname. Dit kan zeker een paar weken en soms maanden duren.
  • Pak uw dagelijkse activiteiten stap voor stap weer op.
  • Wees voorzichtig met tillen na de operatie. Overleg met uw arts of fysiotherapeut hoeveel gewicht u mag tillen na de operatie.
  • Overleg met uw behandelend fysiotherapeut welke specifieke beweegadviezen voor u gelden.
wandelen_buiten

Aanvullende adviezen

• Luister goed naar uw lichaam. Het is belangrijk inspanning af te wisselen met rust. Als u moe bent, rust dan uit. Probeer uw energie over de dag te verdelen. Beweeg vaker korte tijd met rust tussendoor in plaats van een keer lang achter elkaar. Probeer elke dag de activiteiten op te bouwen en breid het wandelen dagelijks met 5 minuten uit totdat u functioneert zoals voor de operatie.
  • Wanneer u weer naar huis gaat, krijgt u van de fysiotherapeut een folder mee met adviezen en oefeningen voor thuis. Neem deze door.
  • Als u onder begeleiding uw conditie wilt opbouwen of merkt dat de conditie en spierkracht niet verbeteren, dan kunt u naar de fysiotherapeut bij u in de buurt gaan. U heeft hiervoor geen verwijzing nodig. Op de website www.defysiotherapeut.nl kunt u zoeken naar een fysiotherapeut bij u in de buurt.