De glimlach van Asmaâ
In ons ziekenhuis komen veel verschillende mensen samen. Hardwerkende medewerkers, patiënten die voor een spannende behandeling komen of bezorgde familie die op bezoek komt. Ieder met zijn of haar eigen gevoel en emotie: pijn, stress, blijdschap, spanning, verdriet, opluchting of zorgen. Juist in het ziekenhuis is het daarom belangrijk dat we aandacht hebben voor elkaar. Een klein gebaar, zoals een vriendelijke glimlach kan al het verschil maken. Asmaâ (49) weet dit als geen ander. Ze werkt als SEH-verpleegkundige in ons ziekenhuis.

Asmaâ is geboren in Marokko en woont nu al 25 jaar in Nederland. “Ik draag zowel de Marokkaanse als de Nederlandse cultuur in mij en probeer daar het mooiste uit te halen, zowel in mijn leven als in mijn werk,” vertelt ze. “Op de SEH werk ik als verpleegkundige. Omdat ik meerdere talen spreek help ik daarnaast collega’s om patiënten met een migratieachtergrond goed te begrijpen en hen gerust te stellen.”
Een luisterend oor en een warm gebaar
Op de spoedeisende hulp is geen dag hetzelfde. Al is er één constante in Asmaâ’s werk: aandacht voor de mens achter de patiënt. “Goed luisteren, jezelf in iemand verplaatsen en rekening houden met iemands achtergrond – dat maakt echt het verschil. Soms is een vriendelijk woord of een begripvolle blik al genoeg om iemand op zijn gemak te stellen.”
Zelf heeft Asmaâ ervaren hoe belangrijk steun kan zijn. “De afgelopen tijd was privé best zwaar voor mij. Gelukkig kreeg ik enorm veel steun van mijn collega’s, teamleiders en de roostermakers. Ze dachten met me mee en gaven me de ruimte om een balans te vinden tussen werk en thuis. Hierdoor kan ik er ook echt zijn voor de patiënt en naasten.”
Blijf professioneel
Haar werk is niet altijd even makkelijk. “Soms krijg ik opmerkingen als: ‘Oh, ik dacht dat je geen zorgverlener was.’ Ik begrijp de toegevoegde waarde van zo’n opmerking niet, maar ik blijf professioneel en gefocust op de zorg die ik moet verlenen. Vaak bedanken mensen me later alsnog. Ik hoop dat mijn houding bijdraagt aan een positievere kijk op collega’s met een hoofddoek.”
Vriendelijkheid in elke situatie
In stressvolle situaties blijft Asmaâ kalm. “Ik houd altijd in gedachten: we doen binnen onze mogelijkheden het maximale. Dat helpt om mijn hoofd koel te houden. Mensen die in het ziekenhuis komen, zijn vaak bang, boos of in pijn. Die emoties reageren ze soms op ons af, maar meestal heeft dat niets met jou als persoon te maken. Als je dat beseft, kun je professioneel en empathisch blijven.”
Haar advies? “Blijf kalm, toon begrip en focus op de zorg. Een glimlach en een beetje geduld maken het ziekenhuis voor iedereen een fijnere plek.”