Eten en drinken voor patiënten in het ziekenhuis

Eiwitrijke voeding

Goed en regelmatig eten is bij ziekte extra belangrijk. Daarom besteden wij in het St. Antonius veel aandacht aan voeding en een gezonde leefstijl. Patiënten krijgen tijdens hun opname in het ziekenhuis op verschillende momenten van de dag kleine, smakelijke gerechten die energie- en eiwitrijk zijn.

De maaltijdmomenten:

• 6x per dag een kleine, verse maaltijd (gerechtje/drankje) met veel keuzemogelijkheden. Naast verschillende nieuwe gerechtjes is het altijd mogelijk iets te kiezen uit ons gewone aanbod.
  • De gerechten en dranken helpen bij sneller herstellen.
  • Het concept draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het ziekenhuis. Patiënten kunnen namelijk gerichter keuzes maken, waardoor minder voedsel wordt verspild. Ook worden de producten deels lokaal ingekocht.
  • De gerechtjes worden regelmatig aangepast aan het seizoen en getoetst bij patiënten. Door regelmatig navraag te doen bij de patiënt kunnen we ons aanbod steeds verder verbeteren.

Bekijk de video op YouTube voor een impressie.

Eiwitrijke voeding

Eiwitrijke voeding draagt bij aan een beter en sneller herstel. Door meerdere kleine maaltijden op een dag te eten, worden belangrijke voedingsstoffen beter opgenomen. Klik op de afbeelding hieronder en bekijk de video over eiwitrijk eten in het ziekenhuis (4:04 minuten).

Video eiwitrijk eten

Bezoek mag mee-eten

Uit onderzoek blijkt dat patiënten beter en met meer plezier eten als zij samen met bekenden eten. Daarom kunnen familieleden of partners tegen betaling mee-eten tijdens de bezoektijden van de afdeling. Geef uw bestelling door via de Roomservice-medewerker. U kunt dan afrekenen door een qr-code te scannen en online te betalen.

Prijzen mee-eten bezoeker
Ontbijt€ 2,75
Lunch€ 5,75
Warme maaltijd€ 6,80
Dessert€ 2,50

Blijf in beweging tijdens uw opname

Tijdens een ziekenhuisopname ligt u meer in bed dan normaal. Dit heeft invloed op uw conditie. Door minder te bewegen, nemen uw spierkracht en uithoudingsvermogen af. Hierdoor kan het moeilijker worden om uw dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Het is belangrijk zo fit mogelijk te blijven tijdens uw ziekenhuisopname. Dat kunt u doen door zoveel mogelijk een actief dagritme aan te houden. Dit zorgt voor een beter herstel, zodat u eerder naar huis kunt. Door fit te blijven, vermindert u ook de kans op complicaties.

Deze video geeft uitleg over hoe u zo fit mogelijk kunt blijven tijdens de opname (2:26 minuten).

Santeon video Beter uit bed

Dit kunt u zelf doen

• Probeer zoveel mogelijk uit bed te zijn.
  • Doe dagelijkse activiteiten zoveel mogelijk zelf.
  • Zodra het kan, probeer naar het toilet te lopen.
  • Trek overdag uw normale kleren aan.
  • Zorg voor stevige schoenen waar u goed op kunt lopen.
  • Eet maaltijden aan tafel of in de eetzaal als die er is.
  • Vraag om een hulpmiddel als u merkt dat uw balans minder is.
  • Als u zelfstandig goed kunt lopen, probeer dan minimaal 5 keer per dag een stukje over de gang te lopen.

Veelgestelde vragen over eten en drinken

Bij opname in het ziekenhuis wordt als dat nodig en van belang is door de zorgverlener een dieetorder in uw elektronisch patiëntendossier ingevuld. Op deze manier weten we welke voeding bij u past en kunnen wij uw gerechten zorgvuldig samenstellen en helpen bij het maken van de juiste keuzes.

We serveren op 6 momenten per dag porties en gerechten die voor u het beste zijn tijdens uw opname in het ziekenhuis. Geef het gerust aan als u liever iets anders of meer wilt eten, want dat kan altijd.

Omdat we de hoeveelheid zout hebben aangepast aan de landelijke regels van Goede Voeding (maximaal 6 gram per dag). U kunt ook met een zoutbeperkt dieet mee-eten van het standaardmenu.

Kosteloos mee-eten kan alleen in sommige gevallen. De Roomservice medewerkers op de afdeling informeren u er graag over:

• De eerste maaltijd op de eerste dag van de geboorte kind voor de partner (1 persoon 1 maaltijd, afhankelijk van geboortetijd kind)
  • De moeder tot 28 dagen na geboorte bij opname gezonde moeder
  • Op de verjaardag van de patiënt 1 mee-etende bezoeker
  • Bij rooming-in op de kinderafdeling het ontbijt
  • Bij code C of IUVD (maximaal voor 2 bezoekers)
  • Bij rooming-in in overleg met de verpleegkundige