Eerste hulp bij diabetes problemen
Zo los je het op!
Spoed
Is er sprake van een medisch probleem waarbij er geen tijd is om te zoeken naar het antwoord? Bel dan met onze spoedlijn via T 088 320 04 08. Hierop zijn wij 24 uur per dag bereikbaar voor onze patiënten. Binnen kantoortijden staan onze diabetes verpleegkundigen voor je klaar. Buiten kantooruren krijg je één van onze kinderartsen aan de telefoon. Is er wel tijd om te zoeken naar een antwoord, bekijk dan hieronder of je vraag er tussen staat. Wij hebben antwoord gegeven op de meest gestelde vragen.
Is er sprake van een technisch probleem met een pomp of sensor? Bel dan de fabrikant van je pomp of sensor. Ook bij problemen met diabetesmaterialen als de glucosemeter, stripjes moet je rechtstreeks de leverancier te bellen. Alle pompfabrikanten hebben een servicelijn voor dit soort problemen. Zie hieronder bij de vraag 'wat is het nummer van mijn pompfabrikant?'.
Meestgestelde vragen
Ik ben misselijk en moet braken: wat moet ik nu?
Bij braken denken we altijd graag met je mee, dus bel de spoedlijn: T 088 320 04 08. Braken = bellen!
Ik heb een hyper en krijg mijn glucosewaarde niet naar beneden. Wat moet ik doen?
Als je hoge bloedglucose waarden hebt, maar je bent niet misselijk en hoeft niet te braken, volg dan dit stappenplan.
Stappenplan
De eerste stap is altijd: check de glucosewaarde met een vingerprik. Is dit ongeveer dezelfde waarde als de waarde van je sensor? Kijk dan hieronder wat je moet doen.
Heb je een insulinepomp?
Meet je ketonen, en bel ons als ze positief (hoger dan 0.6) zijn via de spoedlijn: T 088 320 04 08. Stel jezelf de vragen hieronder, waardoor de hoge glucosewaarden verklaard kunnen worden.
Zit het systeem van je pomp goed? Heb je het meer dan 3 dagen geleden vervangen? Zie je luchtbelletjes, zit de naald niet goed, is de insuline niet te koud geworden? Ben je ziek?
- Als je twijfelt over de toediening van de insuline: vervang je setje, en geef via de pomp een correctiebolus op basis van de glucosewaarde die je invoert.
- Als je niet twijfelt over de toediening van de insuline: geef via de pomp een correctiebolus op basis van de glucosewaarde die je invoert.
- Check je glucosewaarde na 1 tot 2 uur opnieuw. Zijn ze opnieuw hoog? Check dan opnieuw je ketonen.
- Zijn de ketonen positief (hoger dan 0.6): neem dan contact op om te overleggen over de vervolgstap met de spoedlijn: T 088 320 04 08 .
Spuit je met een insulinepen?
- Geef extra insuline via de pen volgens het correctieschema dat je van ons gekregen
- Let op dat de insuline op een soepele plek gespoten wordt.
- Twijfel je over de pen, check hem dan even voordat je insuline spuit.
- Als de glucose waarden stijgend zijn, ga dan niet sporten en eet geen voeding met veel koolhydraten erin.
- Zit je boven de 20 mmol/l én ben je misselijk of moet je braken? Bel dan de spoedlijn via T 088 320 04 08.
- Controleer je bloedsuiker na 1 tot 2 uur
- Is deze dalend, dan lukt het goed om de hyper te corrigeren. Als je 2 uur na het bijspuiten nog steeds hoog zit, mag je nog een keer bijspuiten.
- Is deze stijgend, dan bel je de spoedlijn via T 088 320 04 08. Volg eerst het stappenplan hieronder voor je belt.
Stappenplan vóór het bellen met de spoedlijn
- Bloedglucose: zorg altijd dat je je bloedglucose met een vingerprik hebt gemeten, voordat je belt. Zorg ervoor dat je je eerder gemeten waardes (van de afgelopen 12 uur) bij de hand hebt.
- Insuline: zorg dat je je gegevens (je gespoten insulinehoeveelheden van vandaag) bij de hand hebt.
- Meter en upload: als er geen haast bij is, maak dan, het liefst voordat je belt, een upload van de glucosemeter en/of pomp. De uploads helpen het team om jou een advies op maat te geven. Buiten de openingstijden van Diabetes Centraal kunnen onze teamleden deze upload niet bekijken. Je kunt dan alleen spoedadvies krijgen.
- Infuussysteem: wanneer is het insulinepompslangetje ('systeem') voor het laatst vervangen?
- Ketonen (dit geldt alleen als je een pomp hebt): meet bij blijvende hoge waardes, voordat je belt, de ketonen.
Ik heb een hypo. Wat moet ik doen?
Als je lage bloedglucose waarden hebt of dreigt een hypo te krijgen, volg dan deze tips.
Het is belangrijk om een hypo zo snel mogelijk op te lossen. Hoe langer een hypo duurt, hoe lager je bloedglucose wordt en hoe groter de kans dat je buiten bewustzijn raakt. Als je bloedglucosewaarde tussen de 3,5 en 4,0 zit, kun je een koekje of appel nemen.
Zakt je waarde onder de 3,5? Volg dan de onderstaande adviezen:
Is uw kind buiten bewustzijn?
- Geef Baqsimi (neuspoeder) volgens de instructie en bel 112.
Kan uw kind iets eten?
- Geef 1 Dextro per 10 kilogram lichaamsgewicht. Bijvoorbeeld bij een kind van 30 kilogram, geeft u hem/haar 3 Dextro's. Laat het kind daarna wat water drinken.
- Wacht 10 tot 15 minuten voordat het kind iets anders eet of drinkt.
- Meet 15 minuten na de Dextro de bloedglucosewaarde opnieuw.
- Neem ook iets met wat langerwerkende koolhydraten, zoals een koekje of boterham.
- Heeft uw kind opnieuw een hypo? Herhaal dan bovenstaande 4 stappen.
Meestal zie je bij de glucose-sensor de waarde langzaam oplopen. Houd daarna goed in de gaten hoe je voelt. Probeer te voorkomen dat je te lang in een hypo blijft zitten. Glucose geeft je in 10 tot 20 minuten een snelle stijging, waardoor je je beter gaat voelen. Na 45 minuten bereik je de piek van de stijging. Overleg met ons als je twijfelt, via de spoedlijn T 088 320 04 08.
Ik heb per ongeluk kortwerkende insuline gespoten in plaats van langwerkende insuline. Wat moet ik doen?
Doordat je nu meer kortwerkende insuline in je lichaam hebt dan bedoeld, zal je glucosewaarde gaan dalen. Je hebt dus snelwerkende koolhydraten nodig. Neem daarom 1 Dextro per 10 kilogram lichaamsgewicht, dus bij 40 kilogram neem je 4 Dextro's. Houd daarbij je sensor in de gaten. Blijft je waarde dalen en ga je richting een hypo? Neem dan meer koolhydraten, bijvoorbeeld een stuk fruit of een koekje.
De waarde van de sensor kan iets achterlopen ten opzichte van de werkelijke waarde in je bloed. Doe daarom, als je twijfelt, een vingerprik. Na ongeveer 2 uur is de kortwerkende insuline uitgewerkt. Daarna zul je door de verkeerd gespoten insuline geen hypo meer kunnen krijgen. Spuit ondanks deze fout wel gewoon je langwerkende insuline!
Mocht je twijfelen, dan kun je altijd de spoedlijn bellen: T 088 320 04 08.
Je kunt ook berekenen hoeveel koolhydraten je zou moeten eten op basis van je koolhydraat-ratio. Bijvoorbeeld: bij een ratio van 1:10 spuit je 1 EH insuline voor 10 koolhydraten. Heb je 20EH gespoten, dan moet je nu 20 keer 10 = 200 gram koolhydraten eten. Zorg er altijd voor dat je als eerst snelwerkende koolhydraten binnenkrijgt (bijvoorbeeld Dextro of limonade) om een hypo te voorkomen.
Mijn pomp is stuk, wat nu?
Neem zo snel mogelijk contact op met de spoedlijn van je pompleverancier. Kijk hieronder welke pompleverancier je hebt en welk telefoonnummer je moet bellen:
- Medtronic: 0800 - 342 23 38
- Omnipod: 0800 - 022 95 12
- Accu-Chek Insight: 0800 - 022 08 58
- Ypsopump: 0800 - 977 66 33
- Dexcom: 0800 - 020 19 86
- Tandem t:slim: 088 - 250 35 00
- Medtrum: 0499 - 74 50 37
Terwijl je wacht op een vervangende pomp, kun je bij de maaltijden met een insulinepen kortwerkende insuline spuiten. Alle instellingen voor de nieuwe pomp kun je vinden door in te loggen in je account op de website van de pompfabrikant. Daar vind je bijvoorbeeld ook de koolhydraatratio, mocht je deze niet meer weten.
Ik heb problemen met de glucosesensor, wat moet ik doen?
Overleg met de fabrikant van de sensor (Abbott voor Freestyle Libre, Dexcom voor Dexcom-sensoren, Medtronic voor Guardian-sensoren). Zie hier de telefoonnummers van de fabrikanten:
- Abbott (Freestyle Libre): T 0800 022 88 28
- Medtronic: T 0800 342 23 38
- Dexcom: T 0800 020 19 86.
Mijn diabetesmaterialen zijn op buiten kantooruren. Wat moet ik doen?
Neem contact op met je medische groothandel (Mediq of OneMed/Bosman).
Mijn glucosemeter is stuk buiten kantooruren. Wat moet ik doen?
Neem contact op met je medische groothandel (Mediq of OneMed/Bosman).
Wat is het nummer van mijn pompfabrikant?
- Medtronic: 0800 - 342 23 38
- Omnipod: 0800 - 022 95 12
- Accu-Chek Insight: 0800 - 022 08 58
- Ypsopump: 0800 - 977 66 33
- Dexcom: 0800 - 020 19 86
- Tandem t:slim: 088 - 250 35 00
- Medtrum: 0499 - 74 50 37
Waar kan ik diabetesmaterialen bestellen?
Voor diabeteszorg heb je regelmatig nieuwe materialen nodig. Denk bijvoorbeeld aan naalden voor insulinepennen, glucose-sensoren, infuussets voor insuline-pompen, enzovoorts. Deze kun je zelf bestellen via de medische groothandel. Deze basismaterialen worden door de basisverzekering voor alle kinderen volledig vergoed. Daarnaast zijn er zogenaamde ‘service-artikelen’ beschikbaar, zoals bijvoorbeeld extra pleisters voor sensoren.
Sommige van deze producten kunnen in beperkte mate (bijvoorbeeld 1 of 2 keer per jaar) kosteloos besteld worden. In andere gevallen zullen deze producten zelf betaald moeten worden. Ook de medicatie (insuline) kan via de groothandel bezorgd worden, maar dit kan ook via de eigen apotheek geregeld worden.
Diabetes Centraal heeft contact met twee grote medische groothandels: Mediq en Bosman (OneMed). Met beiden kun je zelf afspreken wanneer de kwarttaalleveringen via de post geleverd kunnen worden.