Nieuwsoverzicht Cardiologie

Uniek in de wereld: omleidingen van de kransslagader zonder hechtingen

Binnenkort geen open hartoperatie meer nodig voor een omleiding (bypass)

Cardiothoracaal chirurg
Cardiothoracaal chirurg Bart van Putte op de operatiekamer

Het St. Antonius Hartcentrum werkt hard aan een innovatieve doorbraak voor bypass-operaties. Bij patiënten die extra aders nodig hebben bij het hart (bypasses) wordt nu de borstkas geopend, het hart tijdelijk stil gelegd en de functies van hart en longen overgenomen door een hartlongmachine. Voor deze open hartoperaties is intensieve zorg in het ziekenhuis nodig en een lange revalidatie thuis. Dit maakt deze operaties niet alleen ingrijpend voor patiënten, maar ook kostbaar en arbeidsintensief. Reden waarom artsen in het St. Antonius Hartcentrum zich inzetten om steeds meer operaties minimaal invasief te doen, via een klein gaatje, zonder dat de borstkas open hoeft. Binnenkort lijkt dat ook mogelijk voor patiënten die omleidingen (bypasses) rond het hart krijgen, bypass-operatie.

Nu nog via open borstkas

Hartchirurg Bart van Putte werkt vanuit het St. Antonius Hartcentrum als hoofdonderzoeker aan een onderzoek dat moet aantonen dat de verbinding tussen twee bloedvaten niet meer gehecht hoeft te worden. In plaats daarvan wordt het nieuwe bloedvat aan de kransslagader verbonden via een clipje. Van Putte heeft met deze nieuwe techniek al aan 80 patiënten succesvol omleidingen gegeven. Nog wel via een open hartoperatie, maar hij verwacht het volgend jaar te kunnen doen via een katheter (slangetje) tussen de ribben door. Dan is het niet meer nodig om het borstbeen open te maken.

Clip bypass - AMT Medical
De ELANA Heart Clip van AMT Medical

Straks tussen de ribben door

Van Putte: “Voordat het zover is moeten we het praktijkonderzoek met de clip, zonder hechtingen mét open borstkas, nog afronden. Het is daarna een relatief kleine stap om met behulp van de zogenaamde Elena-techniek, van AMT Medical, de omleiding te doen met een gesloten borstkas, zonder hart-longmachine op een kloppend hart. We plaatsen dan met een katheter tussen de ribben door eerst het nieuwe bloedvat, maken die met de clips vast aan de bestaande bloedvaten en “boren” dan als het ware een mooi rond gaatje om het bloed door het nieuwe bloedvat te laten stromen.”

Toekomst van hartzorg

Het St. Antonius Hartcentrum is het grootste centrum voor minimaal invasieve ingrepen aan het hart. Bijvoorbeeld voor operaties aan de hartkleppen. “Ik kijk erg uit naar het moment dat we ook voor bypassoperaties patiënten én de zorg niet meer hoeven te belasten met de ingrijpende, kostbare en arbeidsintensieve zorg van een open hartoperatie, aldus Van Putte. “Het St. Antonius is van oudsher pionier en voorloper in complexe hartoperaties. Al in de jaren 50 is de eerste openhartoperatie onder koeling tot 32 º C in ons ziekenhuis verricht. Nu sta ik hier, trots, aan de wieg van de nieuwste innovatie op het gebied hartoperaties. Uniek in de wereld en een enorme sprong voorwaarts in de toekomst van hartzorg.”

Ook het Financieel Dagblad schreef onlangs in dit artikel over deze innovatieve ontwikkeling. (alleen te lezen voor abonnees van FD)