Behandelingen & onderzoeken

Boezemfibrilleren (atriumfibrilleren) Thuismonitoring

Contact

Boezemfibrilleren is één van de meest voorkomende hartritmestoornissen. Er zijn verschillende vormen van deze aandoening en meerdere behandelingen. U heeft met uw arts of verpleegkundig specialist afgesproken dat u thuismonitoring krijgt. Dit betekent dat wij uw gezondheid en hartritme monitoren via de Thuismeten-app. 

Waarom thuismonitoring?

Met de Thuismeten-app kunt u thuis uw hartritme meten. U ziet dan of u last heeft van boezemfibrilleren of niet. U krijgt inzicht in uw klachten. Zo kunnen we een bezoek aan de huisarts, de eerste (hart)hulp of de polikliniek mogelijk voorkomen.

Met thuismonitoring kunnen wij op afstand meekijken naar uw gezondheid. Ook worden de metingen gebruikt tijdens uw afspraak met de zorgverlener. 

Waaruit bestaat thuismonitoring bij boezemfibrilleren?

Als u kiest voor thuismonitoring verwachten we van u dat u vragen(lijsten) via de Thuismeten-app beantwoordt, metingen doet en de informatie uit de app leest. 

Metingen

Wij vragen u om thuis regelmatig uw hartritme te meten en vragen wij u soms om uw bloeddruk en gewicht te meten. Dit is afhankelijk van de afspraken met uw arts of verpleegkundig specialist. 

Vragenlijst

Ook vragen wij u om een vragenlijst in te vullen over uw hartklachten. In de app wordt uitgelegd hoe u de vragenlijst invult. Uw antwoorden op deze vragen worden bekeken (gemonitord) door speciaal geschoolde medewerkers. Bij een afwijkende score van uw vragenlijsten, toename van klachten of een verzoek om contact, neemt het team Thuismonitoring binnen 2 werkdagen contact met u op, via de telefoon of de app.

Op deze manier houden wij u goed in de gaten gehouden zonder dat u regelmatig naar het ziekenhuis hoeft te komen. 

App voor thuismonitoring installeren

  1. U ontvangt een e-mail van het St. Antonius Ziekenhuis op het opgegeven e-mailadres. De leverancier van de Thuismeten-app is Luscii.
  2. Als u de e-mail niet direct ziet, check dan uw spam of ongewenst inbox.
  3. U downloadt de Thuismeten-app op uw telefoon of tablet via de appstore (als u een iPhone heeft) of playstore (als u een Android telefoon heeft, bijvoorbeeld Samsung, Nokia of Huawai).
  4. U opent de Thuismeten-app en vult uw gebruikersnaam in die in de e-mail staat. 
  5. Om de registratie te voltooien, ontvangt u per e-mail een controlecode. Vul deze code binnen 15 minuten in anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren. 
  6. De thuismonitoringsverpleegkundige neemt telefonisch contact met u op om te vragen of de installatie van de app is gelukt en om eventuele vragen te beantwoorden. 
  7. Let op: U krijgt een melding op de telefoon of tablet om u te helpen herinneren de vragenlijst in te vullen. Zorg er daarom voor dat meldingen via e-mail of push-berichten aanstaan. Hoe u dat doet, verschilt per telefoon en tablet. Bekijk hiervoor de handleiding van uw telefoon of tablet. 

Hartritme meten

Wanneer meet ik mijn hartritme?

Meet uw hartritme als:

  • de Thuismeten-app u hierom vraagt;
  • u klachten van een onregelmatige hartslag heeft.

Het hartritme wordt gemeten met photoplethysmografie. Dit is een techniek waarbij u uw vingertop op de cameralens van de telefoon legt. De app geeft meteen aan of er sprake is van een normaal hartritme of dat er mogelijk sprake is van boezemfibrilleren.

Tips bij het meten van het hartritme:

  • Blijf zitten en laat uw arm rusten;
  • Houd uw telefoon stil;
  • Zorg dat de handen warm zijn;
  • Praat niet tijdens de meting;
  • Zorg dat u in een ruimte zit met voldoende licht.
  • Volg de instructies van de Thuismeten-app tijdens het meten. Belangrijk hierbij is dat u het geluid van uw telefoon aanzet.
  • Tijdens het meten gaat het lampje van uw telefoon aan. Dit lampje gaat na het meten automatisch weer uit.

Vergoeding van uw zorg

Het beoordelen van uw gegevens via Thuismeten is onderdeel van uw zorg door het ziekenhuis. Hiervoor brengen wij kosten in rekening. Thuismeten wordt vergoed vanuit de basisverzekering, maar kan gevolgen hebben voor uw eigen risico. Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Contact opnemen

Uw vraag heeft spoed:

Bij levensbedreigende klachten belt u 112.

Uw vraag heeft geen spoed:

  • U stuurt een bericht in de Thuismeten-app via het kopje ‘berichten’. Wij nemen binnen twee werkdagen contact met u op, telefonisch of via de app. 
  • U neemt telefonisch contact op met team Thuismonitoring: 088 320 43 60. Wij zijn dagelijks bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 17.00 uur. Buiten deze tijden belt u de huisartsenpost. Bij levensbedreigende klachten belt u 112.

Uw heeft een technische vraag over de Thuismeten-app:

U belt Luscii support: 085 130 58 51. Dit is de leverancier van de Thuismeten-app. Bereikbaar tijdens kantooruren van 09.00 - 17.00 uur. 

Gerelateerde informatie

Code THU 03-AD

Terug naar boven