Apotheek (farmacie)

Veelgestelde vragen Apotheek

Apotheek

U kunt bij onze apotheek terecht voor alle algemene apotheekdiensten, zoals het halen van medicijnen die voorgeschreven zijn op de polikliniek, bij de huisartsenpost of door uw eigen huisarts. Daarnaast kunt u bij ons ook terecht voor verbandmiddelen, testmateriaal voor diabetici, hulpmiddelen zoals inhalators, steunkousen en dergelijke.

Ook verkoopt de apotheek vrij verkrijgbare geneesmiddelen zoals pijnstillers, hoest- en verkoudheidsmiddelen. Ook voor hulp bij het aanvragen van een machtiging voor de verzekering kunt u bij ons terecht. Na het bezoek aan ons ziekenhuis hoeft u dus niet apart naar uw eigen apotheek. U kunt alles door ons laten regelen.

Verder kunt u bij ons terecht voor:

Bekijk voor onze openingstijden het actuele overzicht per locatie

Ziekenhuisapotheek

De ziekenhuisapotheek is er voor patiënten die zijn opgenomen in het ziekenhuis of die de dagbehandeling bezoeken. Globaal gaat het hierbij om:

  • Inkoop en opslag van geneesmiddelen in het ziekenhuis;
  • Medicatiebegeleiding en -bewaking;
  • Het uitvoeren van medicatieverificatie bij opname
  • Analyses van geneesmiddelen in bloed voor therapiebegeleiding en toxicologie (zie ook Farmaceutisch Toxicologisch Laboratorium);
  • Het voor toediening klaarmaken van complexe medicatie zoals chemotherapie, infusen of radioactieve medicatie voor diagnostiek of therapie op de afdeling Nucleaire Geneeskunde;
  • Adviseren van artsen, verpleegkundigen en patiënten over geneesmiddelen;
  • Deelname aan patiëntbesprekingen op bijvoorbeeld de Intensive Care of bij Oncologie;
  • Opleiding van artsen, verpleegkundigen, ziekenhuisapothekers in opleiding en apothekersassistenten;
  • Ondersteunen en uitvoeren van wetenschappelijk geneesmiddelenonderzoek;
  • Leiden van diverse ziekenhuisprojecten op het gebied van veiligheid.

Medicijnen aanvragen, ophalen of bezorgen

Medicatie bestellen bij de apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis kan alleen schriftelijk en met een geldig recept van uw zorgverlener. Heeft u geen recept, neem dan contact op met uw zorgverlener. Heeft u wel een recept? Stuurt u dan een bericht via 'Mijn Antonius'. Ga naar: Vraag stellen aan uw zorgverlener > Medische vraag stellen > Medicatie > Apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis.

Zet in het bericht in ieder geval de volgende informatie: 

  • De naam van het geneesmiddel, sterkte en het aantal stuks dat u wilt aanvragen.
  • Of u de medicijnen wilt ophalen of laten thuisbezorgen. 
  • Wanneer u de medicijnen wilt ophalen of thuisbezorgd krijgen. 
  • Indien u de medicijnen wilt ophalen: op welke locatie u dit wilt ophalen. 

We nemen uw aanvraag zo spoedig mogelijk in behandeling. Er zijn minimaal vijf werkdagen nodig om uw aanvraag af te handelen.

U kunt eenmalig bij onze apotheek terecht na uw bezoek aan een poli of na een opname, maar u kunt ook al uw (herhalings)recepten door ons laten afhandelen.

De apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis is een schakelpunt tussen het ziekenhuis en uw huisarts en vaste apotheek. U maakt zelf de keuze bij welke apotheek u uw geneesmiddelen haalt. Wilt u zowel van onze apotheek als van uw vaste apotheek gebruikmaken, dan brengen wij uw vaste apotheek op de hoogte van de geneesmiddelen die u van ons mee krijgt. U kunt dus zonder problemen geneesmiddelen afhalen bij onze apotheek, terwijl u daarnaast bij uw eigen apotheek blijft.

U maakt zelf de keuze bij welke apotheek u uw geneesmiddelen haalt. U kunt eenmalig bij onze apotheek terecht na uw eerste bezoek aan de polikliniek of na een opname, maar u kunt ook al uw (herhalings)recepten door ons laten afhandelen. Wij brengen uw eigen apotheek dan op de hoogte van de geneesmiddelen die u van ons meekrijgt. U kunt dus zonder problemen geneesmiddelen afhalen bij onze apotheek, terwijl u daarnaast bij uw eigen apotheek blijft.

Voor vragen over uw medicijnen stuurt u een bericht via 'Mijn Antonius'. Ga naar: Vraag stellen aan uw zorgverlener > Medische vraag stellen > Medicatie > Apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis.

Zet in het bericht in ieder geval de volgende informatie:

  • De naam van het  geneesmiddel, de sterkte en het aantal stuks dat u heeft aangevraagd of waarvan u wilt weten of het op voorraad is.
  • Datum van de aanvraag. 

We nemen uw aanvraag zo spoedig mogelijk in behandeling.

Voor vragen over uw medicijnen stuurt u een bericht via 'Mijn Antonius'. Ga naar: Vraag stellen aan uw zorgverlener > Medische vraag stellen > Medicatie > Apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis.

Zet in het bericht in ieder geval de volgende informatie:

  • De naam van het  geneesmiddel, de sterkte en het aantal stuks dat u heeft aangevraagd of waarvan u wilt weten of het op voorraad is.
  • Datum van de aanvraag. 

We nemen uw aanvraag zo spoedig mogelijk in behandeling.

Helaas zijn er steeds vaker tekorten aan medicijnen. Dat is niet alleen het geval bij ons in de apotheek maar in heel Nederland. Wilt u weten of dit bij uw medicijn het geval is? Kijk dan op website Farmanco van de KNMP.

Het St. Antonius Ziekenhuis is gestart met het bezorgen van specialistische medicijnen thuis. Wilt u uw specialistische medicijnen voortaan laten thuisbezorgen? U kunt dit aanvragen via Mijn Antonius.  Ga naar: Vraag stellen aan uw zorgverlener > Medische vraag stellen > Medicatie > Apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis. Eén van onze medewerkers neemt contact met u op om de nodige gegevens samen met u door te nemen.

Na een bezoek in de nacht aan de Huisartsen Spoedpost (HAP) of de Spoedeisende Hulp, kan het zijn dat u medicijnen krijgt voorgeschreven. De Dienstapotheek Utrecht (bij het Diakonessenhuis in Utrecht) verzorgt de nachtelijke recepten in onze regio.
Meestal hoeft u die niet direct in de nacht op te halen en kunt u de medicijnen de volgende dag ophalen, bij onze apotheek in het ziekenhuis of bij uw eigen apotheek. Soms beoordeelt de huisarts of spoedarts dat de medicatie bij u thuis bezorgd moet worden. Dit gebeurt standaard bij ouderen, zeer zieke patiënten en kwetsbaren.

Eén nachtapotheek voor de regio Utrecht
Het is niet haalbaar om alle apotheken in de regio ’s nachts te openen, omdat medicijnen dan voor u als patiënt heel erg duur worden. Er geldt dan een apart tarief die u, via het eigen risico, extra moet betalen. Vanuit één centrale plek medicatie laten ophalen of thuis laten bezorgen van de medicatie in de nacht is veel goedkoper. Om die reden hebben de zorgverzekeraars samen afgesproken de nachtdiensten van de apotheken in de regio te bundelen. Zij hebben daarvoor 1 dienstapotheek aangewezen. Vanaf 22:00 uur ‘s avonds verzorgt de dienstapotheek Utrecht daarom voor vrijwel de hele regio Utrecht de nachtelijke medicatie.

Let op: Dit geldt alleen voor de nachten. Veel apotheken in de regio zijn ’s avonds en/of op zaterdag en zondag gewoon geopend. Controleer daarom altijd even de openingstijden van uw eigen apotheek.

Herhaalservice

Heeft uw zorgverlener medicijnen voorgeschreven die u voor langere tijd moet gebruiken en die alleen via het ziekenhuis geleverd worden? Dan kunt u gebruik maken van onze herhaalservice. U maakt via Mijn Antonius een ophaal- of bezorgafspraak op de dag (en tijdstip) dat voor u uitkomt. Wilt u de herhaalservice gebruiken? Stuur ons dan een bericht via Mijn Antonius.

Log in op Mijn Antonius > Afspraak maken >
U kunt kiezen voor afhalen of bezorgen:

Afhalen: 
Afspraak apotheek – Afhalen medicatie > kies de gewenste locatie > selecteer een datum en tijdstip > controleer uw afspraak > bevestigen.

Bezorgen:
Afspraak apotheek – Bezorgen medicatie > selecteer een datum en tijdslot > controleer uw afspraak > bevestigen. U kunt kiezen voor bezorging in de ochtend of de middag. U ontvangt op een later moment van de vervoerder een e-mail met een tijdslot.

U ontvangt een e-mail van de vervoerder (mijnafspraak@ampgroep.com) met de bezorgtijd. Let op: deze e-mail kan in uw spambox terechtkomen. Voor meer informatie over het tijdstip van de bezorging kunt u bellen met onze vervoerder (AMP Groep of de Fietskoerier Utrecht) via 030 - 240 8020.

Vragen over medicijnen

Stel uw vragen gerust aan ons tijdens een bezoek aan onze apotheek of vraag onze apothekersassistente bij een opname in het ziekenhuis. Natuurlijk kunt u uw vraag ook stellen aan uw arts of verpleegkundige. Neem dus gerust contact met ons op. U kunt dan ook een geneesmiddelenconsult aanvragen (zie ook de volgende veelgestelde vraag).

Verder vindt u ook hier betrouwbare algemene informatie over geneesmiddelen. En verder bieden ook onderstaande organisaties betrouwbare informatie:

Wanneer u last heeft van bijwerkingen of opmerkingen heeft over uw medicijn(en), dan kunt u terecht bij het Meldpunt Medicijnen of u stuurt ons een e-mail via Mijn Antonius. Ga in uw Mijn Antonius account naar: Vraag stellen aan uw zorgverlener > Medische vraag stellen > Medicatie > Apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis. 

Heeft u vragen over uw geneesmiddelen of het gebruik ervan? Weet u niet meer precies wanneer u welke medicijnen het beste kunt innemen? Of wilt u weten of u bepaalde medicijnen nog kunt gebruiken? Maak dan een afspraak voor een geneesmiddelenconsult. U kunt dan in alle rust al uw vragen over uw geneesmiddelen stellen aan één van onze medewerkers. Wij zijn voor al uw vragen bereikbaar via Mijn AntoniusGa in uw Mijn Antonius account naar: Vraag stellen aan uw zorgverlener > Medische vraag stellen > Medicatie > Apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis.

Sommige geneesmiddelen hebben invloed op de ontwikkeling van het ongeboren kind. Daarom controleren we streng of een middel geen kwaad kan tijdens de zwangerschap. Als u zwanger bent, meld dat dan altijd aan uw arts en bij de apotheek waar u de geneesmiddelen afhaalt.

Als u een kinderwens heeft, overlegt u met uw arts of apotheker of u uw geneesmiddelen zonder bezwaar kunt blijven gebruiken. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Sommige geneesmiddelen kunnen de kwaliteit van het sperma beïnvloeden. Juist in de eerste weken van de zwangerschap kan een geneesmiddel schadelijk zijn voor de vrucht.

Het is ook belangrijk dat u het de apotheek vertelt als u borstvoeding geeft. Via het bloed kunnen schadelijke stoffen namelijk ook in de moedermelk terechtkomen. In de bijsluiter van geneesmiddelen wordt het altijd vermeld als ze schadelijk zijn tijdens zwangerschap of borstvoeding.

Vergoedingen

Zie hier voor meer informatie over geneesmiddelen en vergoedingen.

Mijn Antonius

Wilt u een Mijn Antonius account aanvragen of heeft u vragen over Mijn Antonius? Kijk dan op onze website bij 'Mijn Antonius'

Dit kunt u zien via ‘Mijn Antonius’. Via dit platform kunt u ook een verzoek indienen voor wijzigen, toevoegen of verwijderen van medicijnen. De arts beoordeelt elke wijziging van de patiënt voordat deze in het elektronisch patiëntdossier wordt verwerkt. Zie hier voor algemene informatie over Mijn Antonius.

In Mijn Antonius kunt u veel zaken rondom uw medicijnen zelf regelen. Lees er hier meer over.

Terug naar boven