Agenda-overzicht

Kunstproject 'Voor als je dood gaat'

Een kistje met handvatten voor de dood

Voeg toe aan agenda

Soms komt de dood onverwacht, soms zie je hem al van verre aankomen. Maar het moment van sterven is altijd indrukwekkend. Wat geeft in zo’n moment houvast? Moeten we ons aan elkaar vastklampen, appeltaart brengen of is het beter even helemaal niets te zeggen? Vanaf 22 oktober kun je een kunstproject over dit onderwerp bezoeken in het ziekenhuis in Utrecht.

Theatermaker Hanna Timmers van het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) sprak met tientallen bewoners en professionals uit Leidsche Rijn over sterven en dood. Zo bezocht ze afgelopen voorjaar ook het St. Antonius Ziekenhuis en vernam ze uit gesprekken hoe het Antonius met de dood omgaat.

Kunstproject Praten over de dood foto

Waakboxen en Waakmaatjes

Zo hebben we in het Antonius speciale ‘Waakboxen’ op elke afdeling die beschikbaar zijn voor patiënten en voor hun naasten die bij hen waken. Ook hebben we ‘Waakmaatjes’; een grote groep vrijwilligers die bereid is bij mensen te komen waken die stervende zijn en die zelf geen familie of vrienden hebben. Omdat wij het, als ziekenhuis, heel belangrijk vinden dat niemand alleen hoeft te zijn in dit laatste stukje van je leven.

Verhalen omgezet in kunstproject

Samen met vormgever Gerbrand Bos, maakte Hanna een installatie bestaande uit allerlei kistjes en laatjes met letterlijke en figuurlijke handvatten voor de dood, waarin de opgehaalde verhalen even tot leven komen. Neem de tijd en duik in bijzondere verhalen over verdriet, verlies en veerkracht en krijg door het verhaal van een ander handvatten hoe te handelen als de dood zich in jouw omgeving aandient. Je kunt allerlei dingen bekijken en lezen en via een koptelefoon de diverse verhalen beluisteren.

Gesprek over de dood makkelijker maken

Met ‘Voor als je dood gaat’ hopen de makers het gesprek over sterven en dood gemakkelijker te maken, want of we nou willen of niet, de dood is onderdeel van ons leven. Dus laten we er samen over spreken zodat we iets meer weten waar we aan toe zijn, als het zover is. Mocht je na het zien/beleven van de installatie nog vragen hebben of na willen praten, dan kan dit in de Antonius Lounge tegenover het Stiltecentrum. Hier kun je met een vrijwilliger van het ziekenhuis in gesprek gaan.

Van 22 oktober – 5 november te vinden in het Stiltecentrum

De installatie is van medio oktober tot medio december op diverse plekken te zien in Utrecht/Leidsche Rijn. Van 22 oktober tot en met 5 november is de installatie te bezoeken in het Stiltecentrum (achterste gedeelte) van onze locatie in Utrecht. Het Stiltecentrum bevindt zich tegenover de Antonius Lounge op de 1e etage. Loop vooral binnen om ‘Voor als je dood gaat’ te ervaren. Dit kan alleen of met meerdere personen. Bij de installatie is plek voor 4 mensen om deze tegelijkertijd optimaal te ervaren.

Wij nodigen iedereen (medewerkers en patiënten/bezoekers) uit om een kijkje te nemen!